Portfolio leerjaar 2
Periode 1
Hier komt de planner voor leerjaar 2. Het vorige schooljaar hebben de leerling al met het portfolio gewerkt. Dit jaar wordt het verder uitgewerkt.
Introductiedagen
oude portfolio
Vorig jaar heb jij al gewerkt met een portfolio. Deze heb je gemaakt in OneDrive. Check voor de zekerheid of deze er staat. Dat doe je als volgt:
- Ga naar OneDrive
- Daar staat de map "portfolio". Zo niet, maak hem aan.
- Kijk of in die map het portfolio staat. Het is een powerpoint.
nieuwe portfolio
Maak dit jaar een frisse start met een nieuw portfolio voor dit schooljaar.
- Ga naar de map in OneDrive zoals je hierboven hebt gedaan.
- Maak een nieuwe powerpoint en noem die portfolio_jouw-naam_dit-schooljaar.pptx (met dit-schooljaar kies je bijvoorbeeld 2023-2024)
voorbeeld?
--> klik hier voor een voorbeeld van de voorkant van een portfolio. Klik in de menubalk bovenin op Bestand - downloaden - powerpoint. Sla hem even op in de downloads en upload hem dan naar OneDrive - portfolio.
Je kunt natuurlijk ook zelf een voorkant ontwerpen die helemaal bij jou past.
Leerkracht, check zo nodig of het bestand staat in de map op OneDrive.
Link maken om bestand delen dat staat op OneDrive
(versie windows 11)
kijken
Wil je de handleiding zien kijk dan de video hieronder. (Is hij niet zichtbaar, klik dan hier )
Lees
Hieronder zie je de handleiding geschreven staan
- Ga naar OneDrive
- Klik op het bestand
- Klik op Delen
- Je ziet dat als voorkeur aan staat: gebruiker kan bestand bewerken. Dat wil je niet.
- Klik op het tandwieltje bovenin het scherm (dus niet op het pijltje zoals nog in de video staat)
- Je ziet dat je kunt kiezen voor verschillende groepen. Kies mensen binnen COG.
- Je ziet onderin het scherm dat deze mensen nog steeds kunnen bewerken. Klik op die zin onderin en kies weergeven in plaats van bewerken.
- Druk op toepassen
- Onderin zie je nu dat mensen binnen COG het bestand kunnen bekijken. Klik op Kopieren.
- Je hebt nu een link gemaakt. Die kun je gebruiken, bijvoorbeeld in een mail
Link delen met school
Je hebt nu de link gemaakt. Deze moet je nog delen met school.
--> Klik hier om die link naar je portfolio te delen met school. Of vul het schema in aan de rechterkant van het scherm.
Dit ben ik - versie lichaam
Voor de leerling
Bij deze opdracht ga je uitzoeken wie jij nu bent. Voor deze opdracht heb je een vel papier nodig (A4).
- Teken op het papier de omtrek van jouw lichaam. Dat hoeft niet heel precies, als je het maar herkent als een lichaam.
- Zorg dat je genoeg ruimte hebt om zowel binnen als buiten het lichaam te schrijven.
- Teken in het lichaam een hart, zo groot dat je er dingen in kunt schrijven / tekenen
- Buitenkant
Als we aan elkaar vragen wie we zijn, beschrijven we dit meestal met dingen, relaties om ons heen. We noemen dat onze buitenkant.
Bijvoorbeeld: ik ben 14 jaar oud en woon in Rheden. Bij ons thuis woon ik met mijn moeder en mijn broertje. We hebben een hond. Ik zit op hockey.......- Schrijf nu buiten het door jouw getekende lichaam wat er allemaal bij jou hoort (kijk naar het voorbeeld)
- Wees zo uitgebreid mogelijk. Heb je niet genoeg gebruik dan de achterkant. Teken daar dan wel ook eerst een lichaam.
- Binnenkant
Naast onze buitenkant (wie we zijn temidden van anderen) hebben we ook een binnenkant. Dat is jouw karakter, jouw kwaliteiten.
Bijvoorbeeld: ik ben erg goed in tekenen maar helemaal niet goed in zwemmen. Ik hou van zingen en van grapjes. Ik kan mij niet vaak goed concenteren.- Schrijf nu jouw binnenkant binnen het door jouw getekende lichaam.
- Wees zo uitgebreid mogelijk
- Hartekreten
Er zijn ook dingen waar ik naar verlang, waar ik op hoop, waar ik gelukkig van word, waar ik bang voor ben of die mij verdrietig maken. Al die dingen klinken in mijn hart.- Schrijf nu die dingen op in jouw hart. Je kunt ze letterlijk schrijven maar ook coderen, want ze zijn van jou. Een ander hoeft ze niet te weten.
- Je kunt ze dus ook op de achterkant schrijven en je hart op de voorkant alleen maar kleuren.
- Delen met elkaar
Je hebt de opdracht nu voor jezelf gemaakt, individueel. Kies nu één ding uit de buitenkant en één ding uit de binnenkant die je aan een ander of de groep wilt vertellen. Je hoort van je leerkracht welke vorm gekozen wordt.
Voor de leerkracht
De opdracht duurt wel zo'n 15 minuten.
- Doe stap 1 t/m 3 gezamenlijk
- Laat de leerlingen stap 4 t/m 6 individueel maken. Laat de leerlingen in stilte werken. Of zet een lekker muziekje op zodat ze geconcentreerd werken.
- Kies bij stap 7 uit één van de volgende vormen
- de leerlingen bespreken in tweetallen wat ze willen zeggen aan elkaar. Zo mogelijk kun je hen daarbij de opracht geven de één iets moet toevoegen bij de ander in de buitencirkel en/of binnencirkel.
- Je kunt leerlingen dit ook in viertallen laten doen
- Je kunt elke leerling iets op een post-it laten schrijven. Op het bord groot het lichaam tekenen. Verzamelen van de post-it's en er een paar bespreken
Deze opdracht is deels overgenomen van WhyBasic.
Kijk bij je leerdoelen van periode 4 in het portfolio vorig jaar. Deze staan in jouw portfolio. Maak in jouw portfolio een nieuwe dia aan. Verwerk daarop de volgende gegevens:
- Wat waren vorig jaar mijn voornemens voor dit jaar?
- Wat ga ik mij daarvan nu voornemen voor deze periode en/of voor het hele jaar?
- Hoe ga ik dat doen? Wees zo concreet mogelijk
- Wie kan mij daarbij helpen?
Leerkracht
Vaak wordt tijdens de introductiedagen nog een opfriscursus ICT gegeven van één les.
--> klik hier om naar die opfriscursus te gaan.
Waarom is er een portfolio en wat heb ik er aan?
Wil je met de leerlingen nog een keer de youtube bekijken over de zin van het portfolio?
--> klik hier voor de uitleg via youtube.
Je kunt naast de youtube ook de powerpoint gebruiken.
--> Klik hier voor de powerpoint. De tekst die je nodig hebt staat onder de dia in de toelichting.
Driehoeksgesprek
Dit is het gesprek tussen je ouders, jouw mentor en jijzelf. Jij bereidt dit gesprek voor en maakt er naderhand een verslag van.
Voorbereiding
- Maak een nieuwe dia in je portfolio en noem die: Driehoeksgesprek. Zet er de datum bij van dit gesprek.
- Stel jezelf de volgende vragen en beantwoord die op jouw nieuwe dia:
- Product
- Op welke opdracht of welke toets ben ik trots? (foto)
- Waarom ben ik hier trots op?
- Proces
- Wanneer heb ik goed geleerd voor een toets?
- Hoe kwam dit?
- Wat heb ik precies gedaan waardoor ik het goed noem?
- Wanneer heb ik goed samengewerkt?
- Hoe kwam dit?
- Wat heb ik precies gedaan waardoor ik het goed noem?
- Kwaliteit
- Aan welke kwaliteit van mijzelf heb ik de afgelopen periode gewerkt?
- Wat heb ik er precies aan gedaan?
- Hoe beoordeel ik mijzelf hierop?
- Hulp
- Aan wie heb ik de afgelopen periode hulp gevraagd?
- Welke hulp heb ik gevraagd?
- Wat heeft mij die hulp opgeleverd?
- Vraag
- Welke vraag heb ik aan mijn ouders voor dit driehoeksgesprek?
- Welke vraag heb ik aan mijn mentor voor dit driehoeksgesprek?
- Product
Als al het bovenstaande niet op één dia past maak er dan twee.
Het gesprek zelf
Bij dit driehoeksgesprek heb jij de leiding. Bedenk dat zo'n gesprek vaak maar 10 minuten duurt. Bereid je dus goed voor.
- Tijdens het gesprek toon jij de dia's uit jouw portfolio die je hebt voorbereid.
- Stel vragen aan jouw mentor en aan jouw ouders
- Maak aantekeningen tijdens het gesprek of vraag één van de anderen om dit te doen.
verwerking van het gesprek
Hier ga je het gesprek verwerken in jouw portfolio
- Maak een nieuwe dia aan in jouw portfolio
- Je schrijft daarop een brief (invoegen - vorm - vierkant of brief of kies iets leuks)
- Die brief schrijf je aan jouw mentor en aan jouw ouders.
- Verwerk je aanteningen die je hebt gemaakt tijdens het gesprek zelf. Zet er in wat je gaat aanpakken, hoe je dit gaat doen, wie je daarbij nodig hebt.
- Stuur ten slotte de tekst van de brief via email aan jouw ouders en je mentor.
eigenaarschap
Bij het driehoeksgesprek heeft de leerling de leiding. Het is de leerling die eigenaar is van het eigen leren. Dat gaat niet vanzelf, daar moeten wij hen bij helpen. Daarvoor gebruiken we dit portfolio.
tijdpad
Dit hele proces van driehoeksgesprek duurt zo'n drie weken. Hieronder zie je het tijdpad
- week vooraf aan het driehoeksgesprek:
- geef ruimte in jouw mentorles aan de voorbereiding (ongeveer half uur)
- Leg eerst uit wat de bedoeling is van het hele proces driehoeksgesprek.
- Maak daarna duidelijk wat de leerlingen nu moeten doen (namelijk de voorbereiding)
- De leerlingen werken eerst individueel.
- Laat de leerlingen twee aan twee elkaars dia beoordelen
- Heb je nog meer tijd dan kunnen ze in viertallen het gesprek oefenen (presenteren aan elkaar)
- week van het oudergesprek:
- dit gaat buiten jouw mentorles om.
- Het zijn de individuele gesprekken die op school of online plaatsvinden.
- week na het driehoeksgesprek:
- Geef ruimte in jouw mentorles aan de verwerking (ongeveer half uur)
- Leg uit dat de leerling het gesprek gaat vastleggen in het portfolio
- De leerlingen werken eerst individueel.
- Laat daarna de leerlingen in tweetallen elkaars werk beoordelen. De vraag daarbij is: is het SMART genoeg?
- De leerling stuurt tot slot een email aan jou en de ouders.
Hier ben ik trots op
In jouw portfolio laat je zien waar je trots op bent. Dit kunnen dingen zijn binnen school of buiten school.
Je kunt kiezen uit verschillende werkvormen.
Persoonlijk moodboard
Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.
Jouw moodboard gaat over 3 dingen:
- Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
- Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
- Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts
Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.
Hieronder zie je een voorbeeld
Verwerken in portfolio
Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:
- Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
- Ga naar je portfolio op OneDrive
- Maak een nieuwe dia aan
- Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
- Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding.
- Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.
Veel plezier met de opdracht!
Leerkracht
Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:
- Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
- Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.
versie 2
versie 3
Leerkracht
De verschillende werkvormen kunnen ook gebruikt worden door de leerling als voorbereiding op een coachgesprek.
Periode 2
Leerdoelen
In deze nieuwe periode kijk je weer naar jouw leerdoelen.
Hoe ging de vorige periode? Wat ga ik anders doen deze periode? Hoe ga ik dat doen?
Hieronder zie je een schema dat je kunt gebruiken.
- Wees zo concreet mogelijk.
- Bedenk dat dit voor één periode is.
- Wat is dan haalbaar?
vak | dit kan ik al | dit wil ik bereiken | zo ga ik dit doen | deze hulp heb ik nodig |
Leerdoelen formulier
We werken op Titus al veel langer met het leerdoelen formulie.
--> Klik hier om dit A-4 vel te bekijken en te downloaden.
Leerlingbespreking
Een paar keer per jaar komen de leerkrachten bij elkaar om te spreken over leerlingen.
Wat vind jij dat er over jou besproken moet worden? Zijn dat je cijfers, je gedrag of over hoe het met je gaat? Vertel het je mentor dan kan die dat meenemen naar het gesprek.
Hier ben ik trots op
In jouw portfolio laat je zien waar je trots op bent. Dit kunnen dingen zijn binnen school of buiten school.
Je kunt kiezen uit verschillende werkvormen.
Persoonlijk moodboard
Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.
Jouw moodboard gaat over 3 dingen:
- Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
- Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
- Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts
Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.
Hieronder zie je een voorbeeld
Verwerken in portfolio
Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:
- Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
- Ga naar je portfolio op OneDrive
- Maak een nieuwe dia aan
- Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
- Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding.
- Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.
Veel plezier met de opdracht!
Leerkracht
Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:
- Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
- Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.
versie 2
versie 3
Leerkracht
De verschillende werkvormen kunnen ook gebruikt worden door de leerling als voorbereiding op een coachgesprek.
SEL in klas 2
Periode 3
Leerdoelen
In deze nieuwe periode kijk je weer naar jouw leerdoelen.
Hoe ging de vorige periode? Wat ga ik anders doen deze periode? Hoe ga ik dat doen?
Hieronder zie je een schema dat je kunt gebruiken.
- Wees zo concreet mogelijk.
- Bedenk dat dit voor één periode is.
- Wat is dan haalbaar?
vak | dit kan ik al | dit wil ik bereiken | zo ga ik dit doen | deze hulp heb ik nodig |
Leerdoelen formulier
We werken op Titus al veel langer met het leerdoelen formulie.
--> Klik hier om dit A-4 vel te bekijken en te downloaden.
Hier ben ik trots op
In jouw portfolio laat je zien waar je trots op bent. Dit kunnen dingen zijn binnen school of buiten school.
Je kunt kiezen uit verschillende werkvormen.
Persoonlijk moodboard
Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.
Jouw moodboard gaat over 3 dingen:
- Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
- Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
- Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts
Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.
Hieronder zie je een voorbeeld
Verwerken in portfolio
Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:
- Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
- Ga naar je portfolio op OneDrive
- Maak een nieuwe dia aan
- Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
- Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding.
- Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.
Veel plezier met de opdracht!
Leerkracht
Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:
- Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
- Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.
versie 2
versie 3
Leerkracht
De verschillende werkvormen kunnen ook gebruikt worden door de leerling als voorbereiding op een coachgesprek.
Meeloopdag
In de maand april of mei loop jij een dag mee op het werk van iemand uit jouw netwerk. Hier verwerk jij jouw ervaring in jouw portfolio.
De meeloopdag is een onderdeel van het LOB-plan. LOB = Loopbaan Ontwikkeling Begeleiding. Hieronder leggen we uit waarom jullie die meeloopdag hebben.
Uitleg is het kort:
- LOB is een onderdeel van jouw leren. De decaan van onze school is de persoon die hier over gaat.
- School + beroep = Loopbaan.
- Daarom ga je ook al ervaring opdoen in de beroepswereld.
- Daarom ga je de meeloopdag doen.
Uitleg in het lang:
- In jouw leerlingboek staat een stuk over het 'waarom' van de meeloopdag.
- --> klik hier om die tekst te lezen.
Voordat je de meeloopdag kunt doen zul je een aantal zaken moeten regelen. Ze staan hieronder genoemd.
- Zoek in jouw kennissenkring iemand met wie jij een dag kunt meelopen op het werk.
- Denk niet meteen: "die heb ik niet". Wees gerust, er is altijd wel iemand in jouw omgeving met wie het kan.
- Vul in jouw werkboek de pagina's 'verwachtingen' in.
- Heb je vooraf aan de dag al een kennismakingsgesprek, vul dan het formulier 'kennismakingsgesprek' in.
Waar moet je allemaal aan denken zodat je het kunt verwerken in jouw portfolio.
- In jouw boekje zit een pagina die heet: "lees dit goed door". Dat doe je dus ;)
- Schiet eens een foto op die dag, verzamel dingen die je krijgt.
- Vul de pagina omschrijving werkzaamheden in
- Laat het 'beoordelingsformulier meeloopdag' invullen.
Lever nog niet direct na jouw meeloopdag het werkboek in bij de decaan. Je hebt deze namelijk nog nodig bij de verwerkingsopdracht die je hieronder ziet staan.
- Vul in jouw werkboek de laatste pagina's in. Die heten: 'vragenlijst leerling' .
- Ga naar OneDrive naar jouw portfolio
- Maak een nieuwe dia aan en noem die Meeloopdag (en dan de datum)
- Neem de gegevens over vanuit jouw werkboek.
- Dat kan nooit allemaal, dus kijk goed wat je wilt onthouden, vastleggen, van deze dag. Wat is je het meeste opgevallen, tegen gevallen, mee gevallen? Wat vond je het leukste, minst leuke? Welke collega op dat werk vond je het grappigste, welke de stomste? Wat vind je achteraf van dit werk, zou je dit later willen doen? Wat van dat werk wel, en wat van dat werk niet? (en zo kun jij vast nog wel meer vragen verzinnen)
Denk er aan dat je na deze les jouw werkboek inlevert bij de decaan.
waar je op moet letten
- bij onderdeel waarom.
- In een mentorles ongeveer drie weken vooraf aan de meeloopdag.
- Besteed aandacht aan de tekst over het 'waarom' van deze dag.
- bij onderdeel vooraf
- bij onderdeel tijdens
- bij onderdeel verwerking
- Zorg dat de leerlingen het werkboek na de meeloopdag niet direct inleveren bij de decaan. Want in de mentorles ná de meeloopdag gaan ze aan de slag met de verwerking. Ze hebben daarvoor de vragenlijst nodig die als laatste onderdeel in het leerlingboek zit.
(bijdrage van JasD)
Moet nog verder worden uitgewerkt.
Sectie voor de wereldvakken waar leerlingen producten kunnen etaleren waar ze trots op zijn. Deze kunnen ze koppelen aan bepaalde vaardigeden die ze hiermee geoefend hebben. Docenten kunnen bij bepaalde opdrachten refereren aan deze vaardigheden. De WV hebben sinds kort ook gedeelde 21th century skills waar op ontwikkeld wordt: ondernemen, samenwerken, communiceren, creatief denken) *De eindproducten van deze vakken lenen zich vaak goed voor presentatie.
Periode 4
Leerdoelen
In deze nieuwe periode kijk je weer naar jouw leerdoelen.
Hoe ging de vorige periode? Wat ga ik anders doen deze periode? Hoe ga ik dat doen?
Hieronder zie je een schema dat je kunt gebruiken.
- Wees zo concreet mogelijk.
- Bedenk dat dit voor één periode is.
- Wat is dan haalbaar?
vak | dit kan ik al | dit wil ik bereiken | zo ga ik dit doen | deze hulp heb ik nodig |
Leerdoelen formulier
We werken op Titus al veel langer met het leerdoelen formulie.
--> Klik hier om dit A-4 vel te bekijken en te downloaden.
Hier ben ik trots op
In jouw portfolio laat je zien waar je trots op bent. Dit kunnen dingen zijn binnen school of buiten school.
Je kunt kiezen uit verschillende werkvormen.
Persoonlijk moodboard
Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.
Jouw moodboard gaat over 3 dingen:
- Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
- Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
- Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts
Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.
Hieronder zie je een voorbeeld
Verwerken in portfolio
Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:
- Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
- Ga naar je portfolio op OneDrive
- Maak een nieuwe dia aan
- Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
- Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding.
- Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.
Veel plezier met de opdracht!
Leerkracht
Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:
- Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
- Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.
versie 2
versie 3
Leerkracht
De verschillende werkvormen kunnen ook gebruikt worden door de leerling als voorbereiding op een coachgesprek.
Op naar volgend jaar
Aan het einde van dit schooljaar maak jij de balans op. Daar zijn verschillende werkvormen voor. Kies er hieronder eentje uit.
Steeplechase estafette
Teken jouw eigen professionele schoolverhaal in de vorm van jouw unieke steeplechase estafette. Wie ben jij in relatie tot je school(werk)? Hoe vaar je en hoe ben je tot nu toe gevaren?
Gebruik de metaforen van de steeplechase. Waar heb jij hindernissen ervaren in je schoolloopbaan? Hoe ben je daar om/ overheen gegaan? Hoe pak je de volgende hindernis? Wat was de waterbak voor jou? Hoe ben je daarmee omgegaan? Waar ondervind/ ondervond jij hinder van bij jezelf en hoe deal je hiermee?
Wanneer heb je of had jij de wind in de rug? Op welke basis/ ondergrond ga jij het beste?
Voor wat betreft het stokje krijgen van iemand en doorgeven aan iemand (het estafettedeel): Wat krijg je mee van anderen? Aan wie zou jij het stokje graag doorgeven en waarom? Wat kan de ontvanger van het stokje leren van jou? Waar ben jij goed in en waarom denk je dat die kwaliteit de andere persoon ook zou kunnen helpen?
Let op: We willen dus geen chronologisch feitenoverzicht van je schoolloopbaan getekend zien. De getekende estafette gaat over jou! Wie ben jij in relatie tot je school(werk)?
De volgende hulpvragen kunnen daarbij handig zijn. (je hoeft deze niet allemaal te gebruiken, het beantwoorden van de vragen kan je helpen om je eigen verhaal scherp te krijgen).
- Waar ben jij vooral van?
- Waar moeten ze je niet voor vragen?
- Waar blink je in uit?
- Wat kan je echt niet?
- Met welke vragen komen klasgenoten naar je toe?
- Welke expertise (kracht) van jou wordt niet gezien?
- Welke kennis zet je regelmatig in?
- Wanneer kan je jouw kennis niet kwijt?
- Wat heeft het goed bijhouden van je schoolwerk je opgeleverd?
- Hoe groot is de stapel met werk dat je had moeten doen maar eigenlijk niet gedaan hebt?
- Welke voorbeelden heb je van anderen over het goed aanpakken van schoolwerk?
- Waar wil je heel graag meer over weten?
hieronder zie je een voorbeeld
werkwijze
- Bereid je tekening voor. Doe dit zelfstandig.
- Neem goed de tijd om bij de vragen stil te staan (20 minuten).
- Deel daarna je verhaal met anderen.
- Stel elkaar vragen over het verhaal en neem daarvoor ook goed de tijd (15 minuten).
Verwerking in je portfolio
- Maak een foto met je mobiel.
- Verzend die naar je schoolemail.
- Plak hem in je portfolio.
Leerkracht
- Bij deze werkvorm hebben de leerlingen A3-papier nodig.
Evaluatiepapier.
Wat ging goed, wat kan beter?
Bij deze opdracht schrijf je op wat je volgend jaar anders gaat doen. Volgend schooljaar kijk je weer naar wat je geschreven hebt en kun je dat voor je nieuwe leerdoelen gebruiken.
Leerkracht
Extra Leerling + Leerkrachten
Leerlingen
Hier staan extra werkvormen die je op verschillende momenten kunt gebruiken.
Persoonlijk moodboard
Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.
Jouw moodboard gaat over 3 dingen:
- Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
- Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
- Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts
Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.
Hieronder zie je een voorbeeld
Verwerken in portfolio
Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:
- Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
- Ga naar je portfolio op OneDrive
- Maak een nieuwe dia aan
- Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
- Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding.
- Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.
Veel plezier met de opdracht!
Leerkracht
Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:
- Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
- Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.
Drie-stappen-verhaal
Beschrijf in een drie-stappen-verhaal je eigen persoonlijke geschiedenis.
Stap 1
Open een Word-document in OneDrive. Geef daarin antwoord op de volgende vragen: Wat is nou jouw persoonlijke verhaal? Hoe zie jij jezelf? Hoe heeft het leven je gevormd? Welke belangrijke boodschappen heb jij meegekregen in je leven en van wie? Welke normen en waarden zijn heel belangrijk voor jou? Van welke persoon heb je ontzettend veel geleerd en waarom? Tegen wie kijk je op?
Stap 2
Probeer de vragen eens te beantwoorden en te bedenken waarom dit zo belangrijk voor je is. Waarom zorgt dit ervoor dat je soms op een bepaalde manier dingen aanpakt of dat je soms op een bepaalde manier kan reageren naar mensen? Wat betekent dat voor je?
Stap 3
Sluit het verhaal af met een of twee zinnen die antwoord geven op de vraag: Waar ga jij een paar stappen harder van lopen? Wanneer kom jij blij thuis en denk je bij jezelf: Hier doe ik het allemaal voor! Hier word ik blij van! Als je deze vragen in woorden hebt beantwoord zoek je er een beeld/ afbeelding bij dat dit gevoel weergeeft voor jou. Plak de afbeelding in jouw word-document.
Hulpvragen
De volgende hulpvragen kunnen je helpen in het scherp krijgen van je eigen verhaal (je hoeft ze dus niet allemaal te beantwoorden, gebruik de vragen ter ondersteuning en inspiratie):
- Wat ontroert/ raakt je?
- Wat irriteert je?
- Wat wordt je opgelegd?
- Waar wil je meteen vanaf?
- Wat wil je echt niet kwijt?
- Waarvoor voel jij je verantwoordelijk?
- Wat zorgt ervoor dat je aan de gang gaat?
- Wat zijn voor jou belangrijke waarden?
- Van wie heb je die meegekregen?
- Wanneer botsen jouw waarden met je omgeving?
- In welke groep voel jij je thuis?
- Welke groepen vermijd je?
- Wat laat je juist wel en wat juist niet zien aan anderen?
- Wanneer je iets verborgen houdt, waarom doe je dat dan?
- Met wie wil je jezelf identificeren? En met wie juist niet?
Besef dat dit jouw persoonlijk verhaal is en dat het je helpt om meer inzicht in jezelf te krijgen. Een betere kijk op waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Het delen van dit verhaal met je mentor kan jullie helpen om samen betere oplossingen te verzinnen voor dingen waar je tegenaan loopt. Wat je in jouw verhaal deelt met je mentor blijft natuurlijk vertrouwelijk.
Verwerking in jouw portfolio
Je kunt natuurlijk het hele word-document opnemen in jouw portfolio, maar als er dingen in staan die té persoonlijk zijn kun je die er beter uit laten. Verwijs dan voor jezelf in jouw portfolio naar jouw word-document. Maak een samenvatting van al het andere en verwerk
Leerkracht
Deze werkvorm kan ook gebruikt worden als voorbereiding op een coachgesprek
Steeplechase estafette
Teken jouw eigen professionele schoolverhaal in de vorm van jouw unieke steeplechase estafette. Wie ben jij in relatie tot je school(werk)? Hoe vaar je en hoe ben je tot nu toe gevaren?
Gebruik de metaforen van de steeplechase. Waar heb jij hindernissen ervaren in je schoolloopbaan? Hoe ben je daar om/ overheen gegaan? Hoe pak je de volgende hindernis? Wat was de waterbak voor jou? Hoe ben je daarmee omgegaan? Waar ondervind/ ondervond jij hinder van bij jezelf en hoe deal je hiermee?
Wanneer heb je of had jij de wind in de rug? Op welke basis/ ondergrond ga jij het beste?
Voor wat betreft het stokje krijgen van iemand en doorgeven aan iemand (het estafettedeel): Wat krijg je mee van anderen? Aan wie zou jij het stokje graag doorgeven en waarom? Wat kan de ontvanger van het stokje leren van jou? Waar ben jij goed in en waarom denk je dat die kwaliteit de andere persoon ook zou kunnen helpen?
Let op: We willen dus geen chronologisch feitenoverzicht van je schoolloopbaan getekend zien. De getekende estafette gaat over jou! Wie ben jij in relatie tot je school(werk)?
De volgende hulpvragen kunnen daarbij handig zijn. (je hoeft deze niet allemaal te gebruiken, het beantwoorden van de vragen kan je helpen om je eigen verhaal scherp te krijgen).
- Waar ben jij vooral van?
- Waar moeten ze je niet voor vragen?
- Waar blink je in uit?
- Wat kan je echt niet?
- Met welke vragen komen klasgenoten naar je toe?
- Welke expertise (kracht) van jou wordt niet gezien?
- Welke kennis zet je regelmatig in?
- Wanneer kan je jouw kennis niet kwijt?
- Wat heeft het goed bijhouden van je schoolwerk je opgeleverd?
- Hoe groot is de stapel met werk dat je had moeten doen maar eigenlijk niet gedaan hebt?
- Welke voorbeelden heb je van anderen over het goed aanpakken van schoolwerk?
- Waar wil je heel graag meer over weten?
hieronder zie je een voorbeeld
werkwijze
- Bereid je tekening voor. Doe dit zelfstandig.
- Neem goed de tijd om bij de vragen stil te staan (20 minuten).
- Deel daarna je verhaal met anderen.
- Stel elkaar vragen over het verhaal en neem daarvoor ook goed de tijd (15 minuten).
Verwerking in je portfolio
- Maak een foto met je mobiel.
- Verzend die naar je schoolemail.
- Plak hem in je portfolio.
Leerkracht
- Bij deze werkvorm hebben de leerlingen A3-papier nodig.
Leerkrachten
Hier staan extra werkvormen die klassikaal kunnen worden gebruikt.
Feedback vragen
In de onderstaande powerpoint leren de leerlingen hoe ze feedback moeten vragen.
--> klik hier om naar de powerpoint te gaan
kwaliteitenspel. Bijvoorbeeld bij scrum of bij havo
Doelen stellen volgens Korthagen.
Onze ervaring is dat als leerlingen doelen stellen ze dit vaak kort en zeker niet SMART doen. Vandaar dat de werkvorm hieronder als een klassikale opdracht staat.
--> Klik hier voor het A4-document
Werkwijze
- Zorg voor genoeg afdrukken van het A4-document
- Leg de leerlingen uit waarom ze leerdoelen stellen
- Werk met de leerlingen blok voor blok.
- Laat ze na elk blok overleggen met elkaar en aanscherpen.
- Doe de opdracht mee voor op het bord.
Verwerking in Portfolio
- Laat de leerlingen foto's maken van het A4-document.
- Laat de leerlingen de foto's sturen naar hun school-email
- Laat de leerlingen de foto's plakken in hun portfolio