Portfolio leerjaar 1

Periode 1
Periode 2
Periode 3
Periode 4
Extra
 

Periode 1

Beste leerling,
Hier staat alle informatie die je nodig hebt voor jouw portfolio. Voor elke periode staan er opdrachten. Stukje bij beetje bouw jij zo jouw eigen portfolio op.

portfolio 35

Introductiedagen

De eerste dagen van het schooljaar zijn voor introductie. Je werkt dan onder leiding van je mentor. We helpen je zo om een goede start te maken. Tijdens die dagen starten we ook met het portfolio.

voor de leerling

Wat is portfolioleren en wat heb je er aan?

--> klik hier voor de uitleg via youtube 

 

voorbeelden

 

voorbeeld 1

Wil je al beginnen met een portfolio en wil je daarbij een voorbeeld?

--> klik hier voor een voorbeeld van de voorkant van een portfolio. Klik in de menubalk bovenin op Bestand - downloaden - powerpoint. Sla hem even op in de downloads en upload hem dan naar OneDrive - portfolio.

 

 

Voorbeeld 2

We hebben ook een tweede voorbeeld voor je. Deze is al wat meer gevuld. 

--> Klik hier voor dat voorbeeld. In de eerste dia staat hoe je hem kunt gebruiken.

 

Je kunt natuurlijk ook zelf een voorkant ontwerpen die helemaal bij jou past. 

 

voor de leerkracht

Je kunt naast de youtube ook de powerpoint gebruiken.

--> Klik hier voor de powerpoint. De tekst die je nodig hebt staat onder de dia in de toelichting.

Welk netwerk moet ik gebruiken voor wifi?

Maak gebruik van COG-gast of van Eduroam. Het eerste werkt als een hotspot. Voor de tweede heb je jouw arentheem-account nodig. Maak hieronder je keuze voor een netwerk.

 

COG-gast

--> Klik hier voor de uitleg via youtube. Deze gaat over netwerken en inloggen.

 

 

Eduroam

--> klik hier voor de uitleg via youtube voor installatie op je smartphone.

 

Heb je liever tekst van beeld:

EAP-methode: PEAP

Phase 2-verificatie: MSCHAPV2. Deze instelling staat bij Android 9 in het Geavanceerd menu.

CA-certificaat: kies “Niet valideren”

Domein: cog.nl

Identiteit: Je school-email

Anonieme identiteit: Dit veld hoort leeg te zijn.

Wachtwoord: Je school-wachtwoord. Je kunt “Wachtwoord tonen” aanvinken om er zeker van te zijn dat je je wachtwoord goed typt.

(Onder Geavanceerde opties hoef je niets aan te passen)

Druk tenslotte op Verbinden als je alles hebt ingevuld.

Welke startpagina moet ik gebruiken op internet?

Het gemakkelijkst kun je gebruikmaken van typisch titus. Want hier vind je alle informatie en snelkoppelingen.

 

Favorieten

Zet typischtitus.nl bij jouw favorieten neer. Dan kun je hem altijd weer snel terugvinden. Hoe je dat doet hangt af van je browser. 

  • Edge. Dit is de browser die door Windows wordt aanbevolen. Om een webpagina favoriet te maken klik je rechts bovenin je scherm op ...
  • Chrome. Dit is een browser die is ontwikkeld door Google. 
  • Safari. Dit is de browser die is ontwikkeld door Apple.

 

 


Eerste vaklessen

Na de introductiedagen starten we met het gewone programma. Je krijgt dan allemaal verschillende vakken van verschillende leerkrachten. Bij sommige vakken ga je ook werken aan je portfolio.

SEL / LEF

De afkorting SEL staat voor Sociaal Emotioneel Leren. In de toekomst gaat dit vak LEF heten.

Bij deze lessen leer je meer over jezelf, wie jij bent en wie jij in de klas bent. Je ontdekt hoe groepsprocessen werken en welke rol jij daarbij speelt. Tijdens de eerste weken van het schooljaar kijk je eerst naar wie jij nu bent. Want wie ben jij eigenlijk?

ICT

In de eerste periode van dit jaar krijg je het vak ICT. Daarin leer je hoe je het beste jouw laptop op school kunt gebruiken. Vaak zul je daarbij gebruik maken van deze site, typischtitus.

In de tweede les gaan we het portfolio installeren. We doen dat op Onedrive, daar maken we een powerpoint aan. Dat wordt jouw portfolio.

Ben je al benieuwd hoe we dit gaan doen?

--> Klik dan hier voor de ICT-les.

 


Ouders komen op school

In deze week is de informatieavond voor jouw ouders. Voor jou is er een verwerkingsopdracht.

voor de ouders

Beste ouders,

Vandaag is de informatieavond speciaal voor u. Hierin zal uitleg komen over het programma voor het komende schooljaar. 

pflo 2 1 c placematNaast dat wij u informatie geven willen wij u ook vragen een opdracht te maken ten behoeve van uw kind. U hoort van de mentor welke van de volgende opdrachten u moet doen.

  • placemat verwachtingen
  • brief aan mijn kind
  • post-it's
  • app voor mijn kind

voor de leerling

Beste leerling,

In de mentorles na de ouderavond ga je aan de slag met het verwerken van de informatie. Jouw mentor geeft jou de informatie en legt je uit wat je moet doen.

  • Maak een foto van het papier dat je van je mentor hebt gekregen
  • Zet deze op een nieuwe dia in jouw portfolio
  • Geef daarnaast antwoord op de volgende vragen
    • Wat valt mij het meeste op aan wat mijn ouders hebben geschreven?

voor de mentor

Tijdens de ouderavond is er ruimte voor informatie. Dit gaat vaak aan de hand van een 'prezi' die je krijgt van de afdelingsleid(st)er.

Naast informatie geven vragen we de ouders ook om een opdracht te maken ten behoeve van hun kind. De leerlingen verwerken deze opdracht later in hun portfolio.

Bijeenkomst voor de ouders

  • Bedenk welke opdracht je de ouders wilt laten doen. 
    • Placemat verwachtingen
      • --> klik hier voor de placemat (mentoren onderbouw: hij staat op sharepoint mentoraat - ouderavond klas 1)
      • Laat de ouders deze placemat invullen. Elke ouder / ouderpaar eentje.
      • Zorg voor voldoende kopieën en pennen.
      • Neem de placemats aan het einde in, zodat je ze later weer kunt uitdelen.
      • Zijn ouders er niet mail ze dan de placemat zodat ze die thuis kunnen invullen voor hun kind.
    • Kies je voor brief aan mijn kind, zorg dan dat je die voldoende hebt gekopieerd en zorg voor pennen.
    • Kies je voor post-it's, zorg dan voor plekken om ze op te hangen (A3-papier), zorg voor voldoende post-it's en pennen.
    • App voor mijn kind
      • --> klik hier voor de tekening (mentoren onderbouw: hij staat op sharepoint mentoraat - ouderavond klas 2)

Verwerking door de leerling

  • In de mentorles na de ouderavond verwerken de leerlingen de opdracht van hun ouders in hun portfolio.

 


Driehoeksgesprek

Dit is het gesprek tussen je ouders, jouw mentor en jijzelf. Jij bereidt dit gesprek voor en maakt er naderhand een verslag van. 

voorbereiding op het gesprek

Voorbereiding

  • Maak een nieuwe dia in je portfolio en noem die: Driehoeksgesprek. Zet er de datum bij van dit gesprek.
  • Stel jezelf de volgende vragen en beantwoord die op jouw nieuwe dia:
    • Product
      • Op welke opdracht of welke toets ben ik trots? (foto)
      • Waarom ben ik hier trots op?
    • Proces
      • Wanneer heb ik goed geleerd voor een toets?
      • Hoe kwam dit?
      • Wat heb ik precies gedaan waardoor ik het goed noem?
      • Wanneer heb ik goed samengewerkt?
      • Hoe kwam dit?
      • Wat heb ik precies gedaan waardoor ik het goed noem?
    • Kwaliteit
      • Aan welke kwaliteit van mijzelf heb ik de afgelopen periode gewerkt?
      • Wat heb ik er precies aan gedaan?
      • Hoe beoordeel ik mijzelf hierop?
    • Hulp
      • Aan wie heb ik de afgelopen periode hulp gevraagd?
      • Welke hulp heb ik gevraagd?
      • Wat heeft mij die hulp opgeleverd?
    • Vraag
      • Welke vraag heb ik aan mijn ouders voor dit driehoeksgesprek?
      • Welke vraag heb ik aan mijn mentor voor dit driehoeksgesprek?

Als al het bovenstaande niet op één dia past maak er dan twee.

gesprek zelf

Het gesprek zelf

Bij dit driehoeksgesprek heb jij de leiding. Bedenk dat zo'n gesprek vaak maar 10 minuten duurt. Bereid je dus goed voor.

  • Tijdens het gesprek toon jij de dia's uit jouw portfolio die je hebt voorbereid.
  • Stel vragen aan jouw mentor en aan jouw ouders
  • Maak aantekeningen tijdens het gesprek of vraag één van de anderen om dit te doen.

verwerking gesprek

pfl_o_1-1-d_vorm.pngverwerking van het gesprek

Hier ga je het gesprek verwerken in jouw portfolio

  • Maak een nieuwe dia aan in jouw portfolio
  • Je schrijft daarop een brief (invoegen - vorm - vierkant of brief of kies iets leuks)
  • Die brief schrijf je aan jouw mentor en aan jouw ouders.
  • Verwerk je aanteningen die je hebt gemaakt tijdens het gesprek zelf. Zet er in wat je gaat aanpakken, hoe je dit gaat doen, wie je daarbij nodig hebt.
  • Stuur ten slotte de tekst van de brief via email aan jouw ouders en je mentor. 

voor de leerkracht

eigenaarschap
Bij het driehoeksgesprek heeft de leerling de leiding. Het is de leerling die eigenaar is van het eigen leren. Dat gaat niet vanzelf, daar moeten wij hen bij helpen. Daarvoor gebruiken we dit portfolio.

tijdpad
Dit hele proces van driehoeksgesprek duurt zo'n drie weken. Hieronder zie je het tijdpad

  • week vooraf aan het driehoeksgesprek:  
    • geef ruimte in jouw mentorles aan de voorbereiding (ongeveer half uur)
    • Leg eerst uit wat de bedoeling is van het hele proces driehoeksgesprek.
    • Maak daarna duidelijk wat de leerlingen nu moeten doen (namelijk de voorbereiding)
    • De leerlingen werken eerst individueel.
    • Laat de leerlingen twee aan twee elkaars dia beoordelen
    • Heb je nog meer tijd dan kunnen ze in viertallen het gesprek oefenen (presenteren aan elkaar)
  • week van het oudergesprek:
    • dit gaat buiten jouw mentorles om.
    • Het zijn de individuele gesprekken die op school of online plaatsvinden. 
  • week na het driehoeksgesprek:
    • Geef ruimte in jouw mentorles aan de verwerking (ongeveer half uur)
    • Leg uit dat de leerling het gesprek gaat vastleggen in het portfolio
    • De leerlingen werken eerst individueel.
    • Laat daarna de leerlingen in tweetallen elkaars werk beoordelen. De vraag daarbij is: is het SMART genoeg?
    • De leerling stuurt tot slot een email aan jou en de ouders.

 

Periode 2

Leerdoelen

In deze nieuwe periode kijk je weer naar jouw leerdoelen. 

Hoe ging de vorige periode? Wat ga ik anders doen deze periode? Hoe ga ik dat doen?

Hieronder zie je een schema dat je kunt gebruiken.

  • Wees zo concreet mogelijk.
  • Bedenk dat dit voor één periode is.
  • Wat is dan haalbaar?

 

vak dit kan ik al dit wil ik bereiken zo ga ik dit doen deze hulp heb ik nodig
         
         

 

 

Leerdoelen formulier

We werken op Titus al veel langer met het leerdoelen formulie.

--> Klik hier om dit A-4 vel te bekijken en te downloaden. 

 


Leerlingbespreking

Een paar keer per jaar komen de leerkrachten bij elkaar om te spreken over leerlingen.

Wat vind jij dat er over jou besproken moet worden? Zijn dat je cijfers, je gedrag of over hoe het met je gaat? Vertel het je mentor dan kan die dat meenemen naar het gesprek.

 


 

Hier ben ik trots op

In jouw portfolio laat je zien waar je trots op bent. Dit kunnen dingen zijn binnen school of buiten school.

Je kunt kiezen uit verschillende werkvormen.

persoonlijk moodboard

Persoonlijk moodboard

Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.

Jouw moodboard gaat over 3 dingen:

  1. Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
  2. Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
  3. Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts

Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.

Hieronder zie je een voorbeeld

pfl-6-a-3_moodboard_voorbeeld.png

Verwerken in portfolio

Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:

  • Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
  • Ga naar je portfolio op OneDrive
  • Maak een nieuwe dia aan
  • Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
  • Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding. 
  • Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.

Veel plezier met de opdracht!


Leerkracht

Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:

  • Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
  • Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.

 

versie 2

versie 2

versie 3

versie 3

leerkracht

Leerkracht

De verschillende werkvormen kunnen ook gebruikt worden door de leerling als voorbereiding op een coachgesprek.

 

 

 

Periode 3

Leerdoelen

In deze nieuwe periode kijk je weer naar jouw leerdoelen. 

Hoe ging de vorige periode? Wat ga ik anders doen deze periode? Hoe ga ik dat doen?

Hieronder zie je een schema dat je kunt gebruiken.

  • Wees zo concreet mogelijk.
  • Bedenk dat dit voor één periode is.
  • Wat is dan haalbaar?

 

vak dit kan ik al dit wil ik bereiken zo ga ik dit doen deze hulp heb ik nodig
         
         

 

 

Leerdoelen formulier

We werken op Titus al veel langer met het leerdoelen formulie.

--> Klik hier om dit A-4 vel te bekijken en te downloaden. 

 


Hier ben ik trots op

In jouw portfolio laat je zien waar je trots op bent. Dit kunnen dingen zijn binnen school of buiten school.

Je kunt kiezen uit verschillende werkvormen.

persoonlijk moodboard

Persoonlijk moodboard

Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.

Jouw moodboard gaat over 3 dingen:

  1. Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
  2. Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
  3. Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts

Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.

Hieronder zie je een voorbeeld

pfl-6-a-3_moodboard_voorbeeld.png

Verwerken in portfolio

Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:

  • Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
  • Ga naar je portfolio op OneDrive
  • Maak een nieuwe dia aan
  • Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
  • Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding. 
  • Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.

Veel plezier met de opdracht!


Leerkracht

Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:

  • Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
  • Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.

 

versie 2

versie 2

versie 3

versie 3

leerkracht

Leerkracht

De verschillende werkvormen kunnen ook gebruikt worden door de leerling als voorbereiding op een coachgesprek.


Meeloopdag

In de maand april of mei loop jij een dag mee op het werk van iemand uit jouw netwerk. Hier verwerk jij jouw ervaring in jouw portfolio.

waarom is er een meeloopdag

De meeloopdag is een onderdeel van het LOB-plan. LOB = Loopbaan Ontwikkeling Begeleiding. Hieronder leggen we uit waarom jullie die meeloopdag hebben.

Uitleg is het kort:

  • LOB is een onderdeel van jouw leren. De decaan van onze school is de persoon die hier over gaat. 
  • School + beroep = Loopbaan.
  • Daarom ga je ook al ervaring opdoen in de beroepswereld.
  • Daarom ga je de meeloopdag doen.

Uitleg in het lang:

  • In jouw leerlingboek staat een stuk over het 'waarom' van de meeloopdag.
  • --> klik hier om die tekst te lezen.

vooraf aan de meeloopdag

Voordat je de meeloopdag kunt doen zul je een aantal zaken moeten regelen. Ze staan hieronder genoemd.

  • Zoek in jouw kennissenkring iemand met wie jij een dag kunt meelopen op het werk.
  • Denk niet meteen: "die heb ik niet". Wees gerust, er is altijd wel iemand in jouw omgeving met wie het kan.
  • Vul in jouw werkboek de pagina's 'verwachtingen' in.
  • Heb je vooraf aan de dag al een kennismakingsgesprek, vul dan het formulier 'kennismakingsgesprek' in.

tijdens de meeloopdag

Waar moet je allemaal aan denken zodat je het kunt verwerken in jouw portfolio.

  • In jouw boekje zit een pagina die heet: "lees dit goed door". Dat doe je dus ;)
  • Schiet eens een foto op die dag, verzamel dingen die je krijgt.
  • Vul de pagina omschrijving werkzaamheden in
  • Laat het 'beoordelingsformulier meeloopdag' invullen.

verwerking in jouw portfolio

Lever nog niet direct na jouw meeloopdag het werkboek in bij de decaan. Je hebt deze namelijk nog nodig bij de verwerkingsopdracht die je hieronder ziet staan.

  • Vul in jouw werkboek de laatste pagina's in. Die heten: 'vragenlijst leerling' .
  • Ga naar OneDrive naar jouw portfolio
  • Maak een nieuwe dia aan en noem die Meeloopdag (en dan de datum)
  • Neem de gegevens over vanuit jouw werkboek. 
  • Dat kan nooit allemaal, dus kijk goed wat je wilt onthouden, vastleggen, van deze dag. Wat is je het meeste opgevallen, tegen gevallen, mee gevallen? Wat vond je het leukste, minst leuke? Welke collega op dat werk vond je het grappigste, welke de stomste? Wat vind je achteraf van dit werk, zou je dit later willen doen? Wat van dat werk wel, en wat van dat werk niet? (en zo kun jij vast nog wel meer vragen verzinnen)

Denk er aan dat je na deze les jouw werkboek inlevert bij de decaan.

informatie voor de leerkracht

waar je op moet letten

  • bij onderdeel waarom. 
    • In een mentorles ongeveer drie weken vooraf aan de meeloopdag.
    • Besteed aandacht aan de tekst over het 'waarom' van deze dag.
  • bij onderdeel vooraf 
  • bij onderdeel tijdens
  • bij onderdeel verwerking
    • Zorg dat de leerlingen het werkboek na de meeloopdag niet direct inleveren bij de decaan. Want in de mentorles ná de meeloopdag gaan ze aan de slag met de verwerking. Ze hebben daarvoor de vragenlijst nodig die als laatste onderdeel in het leerlingboek zit.

 


(bijdrage van JasD)

Moet nog verder worden uitgewerkt.

 

Sectie voor de wereldvakken waar leerlingen producten kunnen etaleren waar ze trots op zijn. Deze kunnen ze koppelen aan bepaalde vaardigeden die ze hiermee geoefend hebben. Docenten kunnen bij bepaalde opdrachten refereren aan deze vaardigheden. De WV hebben sinds kort ook gedeelde 21th century skills waar op ontwikkeld wordt: ondernemen, samenwerken, communiceren, creatief denken) *De eindproducten van deze vakken lenen zich vaak goed voor presentatie.


In de spiegel naar voren kijken

Kijk terug naar je resulaten, maak een plan van aanpak voor de toekomst.

(Met dank aan mevrouw E. Schut)

 

nieuwe dia

Nieuwe dia

Maak een nieuwe dia aan in jouw portfolio

(waar staat hij ook al weer?)

cijferlijst

Cijferlijst

Maak een foto (printscreen) van jouw cijferlijst in Magister

Plak die foto op jouw dia in jouw portfolio

Geef antwoord op de volgende vragen:

  • Wat heb ik gedaan voor deze cijfers (Wat heb je in de les gedaan, huiswerk, leren voor toetsen)
  • Wat vind ik van de cijfers?
  • Welke verbeterpunten die ik?

spiegel

Spiegel

Kijkend naar de cijfers, wat had ik mezelf voorgenomen voor deze periode? (Tip: kijk eens terug in je portfolio naar jouw leerdoelen)

Wat vind ik van mijn manier vanwerken de afgelopen periode?

 

vooruit kijken

Vooruit kijken

Kijkend naar mijn eerdere leerdoelen, kijkend naar mijn cijferlijst, wat neem ik mij dan voor, voor de komende periode?

  • Waar wil je aan gaan werken?
  • Hoe wil je dat gaan doen?
  • Wat heb je daar voor nodig?
  • Wie heb je daar voor nodig?

volgend schooljaar

Volgend schooljaar

Om alvast wat verder vooruit te kijken zijn hier wat vragen:

  1. Wat weet je over volgend schooljaar? (wat wordt er anders?)
  2. Welke vakken kijk je naar uit?
  3. Welke vakken zie je tegen op?
  4. Wat wil jij anders gaan doen volgend jaar, kijkend naar jouw huidige manier van leren?
  5. Waar kijk je nog meer naar uit volgend schooljaar?

 

ouders

Ouders

Als je jouw portfolio presenteert aan jouw ouders stel hen dan de volgende vragen:

  1. Welke onderdelen waren voor u opvallend of nieuw?
  2. Wat heeft u gemist?

 

leerkracht

Leerkracht

 

 

 

pfl 1 4 aPeriode 4

Leerdoelen

In deze nieuwe periode kijk je weer naar jouw leerdoelen. 

Hoe ging de vorige periode? Wat ga ik anders doen deze periode? Hoe ga ik dat doen?

Hieronder zie je een schema dat je kunt gebruiken.

  • Wees zo concreet mogelijk.
  • Bedenk dat dit voor één periode is.
  • Wat is dan haalbaar?

 

vak dit kan ik al dit wil ik bereiken zo ga ik dit doen deze hulp heb ik nodig
         
         

 

 

Leerdoelen formulier

We werken op Titus al veel langer met het leerdoelen formulie.

--> Klik hier om dit A-4 vel te bekijken en te downloaden. 

 


Driehoeksgesprek

Dit is het gesprek tussen je ouders, jouw mentor en jijzelf. Jij bereidt dit gesprek voor en maakt er naderhand een verslag van. 

voorbereiding op het gesprek

Voorbereiding

  • Maak een nieuwe dia in je portfolio en noem die: Driehoeksgesprek. Zet er de datum bij van dit gesprek.
  • Stel jezelf de volgende vragen en beantwoord die op jouw nieuwe dia:
    • Product
      • Op welke opdracht of welke toets ben ik trots? (foto)
      • Waarom ben ik hier trots op?
    • Proces
      • Wanneer heb ik goed geleerd voor een toets?
      • Hoe kwam dit?
      • Wat heb ik precies gedaan waardoor ik het goed noem?
      • Wanneer heb ik goed samengewerkt?
      • Hoe kwam dit?
      • Wat heb ik precies gedaan waardoor ik het goed noem?
    • Kwaliteit
      • Aan welke kwaliteit van mijzelf heb ik de afgelopen periode gewerkt?
      • Wat heb ik er precies aan gedaan?
      • Hoe beoordeel ik mijzelf hierop?
    • Hulp
      • Aan wie heb ik de afgelopen periode hulp gevraagd?
      • Welke hulp heb ik gevraagd?
      • Wat heeft mij die hulp opgeleverd?
    • Vraag
      • Welke vraag heb ik aan mijn ouders voor dit driehoeksgesprek?
      • Welke vraag heb ik aan mijn mentor voor dit driehoeksgesprek?

Als al het bovenstaande niet op één dia past maak er dan twee.

gesprek zelf

Het gesprek zelf

Bij dit driehoeksgesprek heb jij de leiding. Bedenk dat zo'n gesprek vaak maar 10 minuten duurt. Bereid je dus goed voor.

  • Tijdens het gesprek toon jij de dia's uit jouw portfolio die je hebt voorbereid.
  • Stel vragen aan jouw mentor en aan jouw ouders
  • Maak aantekeningen tijdens het gesprek of vraag één van de anderen om dit te doen.

verwerking gesprek

pfl_o_1-1-d_vorm.pngverwerking van het gesprek

Hier ga je het gesprek verwerken in jouw portfolio

  • Maak een nieuwe dia aan in jouw portfolio
  • Je schrijft daarop een brief (invoegen - vorm - vierkant of brief of kies iets leuks)
  • Die brief schrijf je aan jouw mentor en aan jouw ouders.
  • Verwerk je aanteningen die je hebt gemaakt tijdens het gesprek zelf. Zet er in wat je gaat aanpakken, hoe je dit gaat doen, wie je daarbij nodig hebt.
  • Stuur ten slotte de tekst van de brief via email aan jouw ouders en je mentor. 

voor de leerkracht

eigenaarschap
Bij het driehoeksgesprek heeft de leerling de leiding. Het is de leerling die eigenaar is van het eigen leren. Dat gaat niet vanzelf, daar moeten wij hen bij helpen. Daarvoor gebruiken we dit portfolio.

tijdpad
Dit hele proces van driehoeksgesprek duurt zo'n drie weken. Hieronder zie je het tijdpad

  • week vooraf aan het driehoeksgesprek:  
    • geef ruimte in jouw mentorles aan de voorbereiding (ongeveer half uur)
    • Leg eerst uit wat de bedoeling is van het hele proces driehoeksgesprek.
    • Maak daarna duidelijk wat de leerlingen nu moeten doen (namelijk de voorbereiding)
    • De leerlingen werken eerst individueel.
    • Laat de leerlingen twee aan twee elkaars dia beoordelen
    • Heb je nog meer tijd dan kunnen ze in viertallen het gesprek oefenen (presenteren aan elkaar)
  • week van het oudergesprek:
    • dit gaat buiten jouw mentorles om.
    • Het zijn de individuele gesprekken die op school of online plaatsvinden. 
  • week na het driehoeksgesprek:
    • Geef ruimte in jouw mentorles aan de verwerking (ongeveer half uur)
    • Leg uit dat de leerling het gesprek gaat vastleggen in het portfolio
    • De leerlingen werken eerst individueel.
    • Laat daarna de leerlingen in tweetallen elkaars werk beoordelen. De vraag daarbij is: is het SMART genoeg?
    • De leerling stuurt tot slot een email aan jou en de ouders.

 

 


Hier ben ik trots op

In jouw portfolio laat je zien waar je trots op bent. Dit kunnen dingen zijn binnen school of buiten school.

Je kunt kiezen uit verschillende werkvormen.

persoonlijk moodboard

Persoonlijk moodboard

Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.

Jouw moodboard gaat over 3 dingen:

  1. Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
  2. Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
  3. Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts

Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.

Hieronder zie je een voorbeeld

pfl-6-a-3_moodboard_voorbeeld.png

Verwerken in portfolio

Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:

  • Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
  • Ga naar je portfolio op OneDrive
  • Maak een nieuwe dia aan
  • Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
  • Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding. 
  • Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.

Veel plezier met de opdracht!


Leerkracht

Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:

  • Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
  • Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.

 

versie 2

versie 2

versie 3

versie 3

leerkracht

Leerkracht

De verschillende werkvormen kunnen ook gebruikt worden door de leerling als voorbereiding op een coachgesprek.


pfl 1 4 b

Op naar volgend jaar

Aan het einde van dit schooljaar maak jij de balans op. Daar zijn verschillende werkvormen voor. Kies er hieronder eentje uit.

Steeplechase estafette

Steeplechase estafette

Teken jouw eigen professionele schoolverhaal in de vorm van jouw unieke steeplechase estafette. Wie ben jij in relatie tot je school(werk)? Hoe vaar je en hoe ben je tot nu toe gevaren?

Gebruik de metaforen van de steeplechase. Waar heb jij hindernissen ervaren in je schoolloopbaan? Hoe ben je daar om/ overheen gegaan? Hoe pak je de volgende hindernis? Wat was de waterbak voor jou? Hoe ben je daarmee omgegaan? Waar ondervind/ ondervond jij hinder van bij jezelf en hoe deal je hiermee?

Wanneer heb je of had jij de wind in de rug? Op welke basis/ ondergrond ga jij het beste?

Voor wat betreft het stokje krijgen van iemand en doorgeven aan iemand (het estafettedeel): Wat krijg je mee van anderen? Aan wie zou jij het stokje graag doorgeven en waarom? Wat kan de ontvanger van het stokje leren van jou? Waar ben jij goed in en waarom denk je dat die kwaliteit de andere persoon ook zou kunnen helpen?

Let op: We willen dus geen chronologisch feitenoverzicht van je schoolloopbaan getekend zien. De getekende estafette gaat over jou! Wie ben jij in relatie tot je school(werk)?

De volgende hulpvragen kunnen daarbij handig zijn. (je hoeft deze niet allemaal te gebruiken, het beantwoorden van de vragen kan je helpen om je eigen verhaal scherp te krijgen).

  • Waar ben jij vooral van?
  • Waar moeten ze je niet voor vragen?
  • Waar blink je in uit?
  • Wat kan je echt niet?
  • Met welke vragen komen klasgenoten naar je toe?
  • Welke expertise (kracht) van jou wordt niet gezien?
  • Welke kennis zet je regelmatig in?
  • Wanneer kan je jouw kennis niet kwijt?
  • Wat heeft het goed bijhouden van je schoolwerk je opgeleverd?
  • Hoe groot is de stapel met werk dat je had moeten doen maar eigenlijk niet gedaan hebt?
  • Welke voorbeelden heb je van anderen over het goed aanpakken van schoolwerk?
  • Waar wil je heel graag meer over weten?

hieronder zie je een voorbeeld

pfl 6 d 1 steeplechase voorbeeld

werkwijze

  • Bereid je tekening voor. Doe dit zelfstandig.
  • Neem goed de tijd om bij de vragen stil te staan (20 minuten).
  • Deel daarna je verhaal met anderen.
  • Stel elkaar vragen over het verhaal en neem daarvoor ook goed de tijd (15 minuten).

 

Verwerking in je portfolio

  • Maak een foto met je mobiel.
  • Verzend die naar je schoolemail.
  • Plak hem in je portfolio.

 Leerkracht

  • Bij deze werkvorm hebben de leerlingen A3-papier nodig.

Evaluatiepapier

Evaluatiepapier.

Wat ging goed, wat kan beter?

Bij deze opdracht schrijf je op wat je volgend jaar anders gaat doen. Volgend schooljaar kijk je weer naar wat je geschreven hebt en kun je dat voor je nieuwe leerdoelen gebruiken.

 

Leerkracht

Leerkracht


In de spiegel naar voren kijken

Kijk terug naar je resulaten, maak een plan van aanpak voor de toekomst.

(Met dank aan mevrouw E. Schut)

 

nieuwe dia

Nieuwe dia

Maak een nieuwe dia aan in jouw portfolio

(waar staat hij ook al weer?)

cijferlijst

Cijferlijst

Maak een foto (printscreen) van jouw cijferlijst in Magister

Plak die foto op jouw dia in jouw portfolio

Geef antwoord op de volgende vragen:

  • Wat heb ik gedaan voor deze cijfers (Wat heb je in de les gedaan, huiswerk, leren voor toetsen)
  • Wat vind ik van de cijfers?
  • Welke verbeterpunten die ik?

spiegel

Spiegel

Kijkend naar de cijfers, wat had ik mezelf voorgenomen voor deze periode? (Tip: kijk eens terug in je portfolio naar jouw leerdoelen)

Wat vind ik van mijn manier vanwerken de afgelopen periode?

 

vooruit kijken

Vooruit kijken

Kijkend naar mijn eerdere leerdoelen, kijkend naar mijn cijferlijst, wat neem ik mij dan voor, voor de komende periode?

  • Waar wil je aan gaan werken?
  • Hoe wil je dat gaan doen?
  • Wat heb je daar voor nodig?
  • Wie heb je daar voor nodig?

volgend schooljaar

Volgend schooljaar

Om alvast wat verder vooruit te kijken zijn hier wat vragen:

  1. Wat weet je over volgend schooljaar? (wat wordt er anders?)
  2. Welke vakken kijk je naar uit?
  3. Welke vakken zie je tegen op?
  4. Wat wil jij anders gaan doen volgend jaar, kijkend naar jouw huidige manier van leren?
  5. Waar kijk je nog meer naar uit volgend schooljaar?

 

ouders

Ouders

Als je jouw portfolio presenteert aan jouw ouders stel hen dan de volgende vragen:

  1. Welke onderdelen waren voor u opvallend of nieuw?
  2. Wat heeft u gemist?

 

leerkracht

Leerkracht

 

 

 

Extra Leerling + Leerkrachten

 

Leerlingen

pfl 3h 2 aHier staan extra werkvormen die je op verschillende momenten kunt gebruiken.

Persoonlijk moodboard

Persoonlijk moodboard

Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.

Jouw moodboard gaat over 3 dingen:

  1. Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
  2. Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
  3. Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts

Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.

Hieronder zie je een voorbeeld

pfl-6-a-3_moodboard_voorbeeld.png

Verwerken in portfolio

Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:

  • Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
  • Ga naar je portfolio op OneDrive
  • Maak een nieuwe dia aan
  • Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
  • Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding. 
  • Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.

Veel plezier met de opdracht!


Leerkracht

Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:

  • Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
  • Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.

 

 

Drie-stappen-verhaal

Drie-stappen-verhaal

Beschrijf in een drie-stappen-verhaal je eigen persoonlijke geschiedenis.

Stap 1
Open een Word-document in OneDrive. Geef daarin antwoord op de volgende vragen: Wat is nou jouw persoonlijke verhaal? Hoe zie jij jezelf? Hoe heeft het leven je gevormd? Welke belangrijke boodschappen heb jij meegekregen in je leven en van wie? Welke normen en waarden zijn heel belangrijk voor jou? Van welke persoon heb je ontzettend veel geleerd en waarom? Tegen wie kijk je op?

Stap 2
Probeer de vragen eens te beantwoorden en te bedenken waarom dit zo belangrijk voor je is. Waarom zorgt dit ervoor dat je soms op een bepaalde manier dingen aanpakt of dat je soms op een bepaalde manier kan reageren naar mensen? Wat betekent dat voor je?

Stap 3
Sluit het verhaal af met een of twee zinnen die antwoord geven op de vraag: Waar ga jij een paar stappen harder van lopen? Wanneer kom jij blij thuis en denk je bij jezelf: Hier doe ik het allemaal voor! Hier word ik blij van! Als je deze vragen in woorden hebt beantwoord zoek je er een beeld/ afbeelding bij dat dit gevoel weergeeft voor jou. Plak de afbeelding in jouw word-document.

Hulpvragen
De volgende hulpvragen kunnen je helpen in het scherp krijgen van je eigen verhaal (je hoeft ze dus niet allemaal te beantwoorden, gebruik de vragen ter ondersteuning en inspiratie):

  • Wat ontroert/ raakt je?
  • Wat irriteert je?
  • Wat wordt je opgelegd?
  • Waar wil je meteen vanaf?
  • Wat wil je echt niet kwijt?
  • Waarvoor voel jij je verantwoordelijk?
  • Wat zorgt ervoor dat je aan de gang gaat?
  • Wat zijn voor jou belangrijke waarden?
  • Van wie heb je die meegekregen?
  • Wanneer botsen jouw waarden met je omgeving?
  • In welke groep voel jij je thuis?
  • Welke groepen vermijd je?
  • Wat laat je juist wel en wat juist niet zien aan anderen?
  • Wanneer je iets verborgen houdt, waarom doe je dat dan?
  • Met wie wil je jezelf identificeren? En met wie juist niet?

Besef dat dit jouw persoonlijk verhaal is en dat het je helpt om meer inzicht in jezelf te krijgen. Een betere kijk op waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Het delen van dit verhaal met je mentor kan jullie helpen om samen betere oplossingen te verzinnen voor dingen waar je tegenaan loopt. Wat je in jouw verhaal deelt met je mentor blijft natuurlijk vertrouwelijk.

Verwerking in jouw portfolio

Je kunt natuurlijk het hele word-document opnemen in jouw portfolio, maar als er dingen in staan die té persoonlijk zijn kun je die er beter uit laten. Verwijs dan voor jezelf in jouw portfolio naar jouw word-document. Maak een samenvatting van al het andere en verwerk


Leerkracht

Deze werkvorm kan ook gebruikt worden als voorbereiding op een coachgesprek

 

Steeplechase estafette

Steeplechase estafette

Teken jouw eigen professionele schoolverhaal in de vorm van jouw unieke steeplechase estafette. Wie ben jij in relatie tot je school(werk)? Hoe vaar je en hoe ben je tot nu toe gevaren?

Gebruik de metaforen van de steeplechase. Waar heb jij hindernissen ervaren in je schoolloopbaan? Hoe ben je daar om/ overheen gegaan? Hoe pak je de volgende hindernis? Wat was de waterbak voor jou? Hoe ben je daarmee omgegaan? Waar ondervind/ ondervond jij hinder van bij jezelf en hoe deal je hiermee?

Wanneer heb je of had jij de wind in de rug? Op welke basis/ ondergrond ga jij het beste?

Voor wat betreft het stokje krijgen van iemand en doorgeven aan iemand (het estafettedeel): Wat krijg je mee van anderen? Aan wie zou jij het stokje graag doorgeven en waarom? Wat kan de ontvanger van het stokje leren van jou? Waar ben jij goed in en waarom denk je dat die kwaliteit de andere persoon ook zou kunnen helpen?

Let op: We willen dus geen chronologisch feitenoverzicht van je schoolloopbaan getekend zien. De getekende estafette gaat over jou! Wie ben jij in relatie tot je school(werk)?

De volgende hulpvragen kunnen daarbij handig zijn. (je hoeft deze niet allemaal te gebruiken, het beantwoorden van de vragen kan je helpen om je eigen verhaal scherp te krijgen).

  • Waar ben jij vooral van?
  • Waar moeten ze je niet voor vragen?
  • Waar blink je in uit?
  • Wat kan je echt niet?
  • Met welke vragen komen klasgenoten naar je toe?
  • Welke expertise (kracht) van jou wordt niet gezien?
  • Welke kennis zet je regelmatig in?
  • Wanneer kan je jouw kennis niet kwijt?
  • Wat heeft het goed bijhouden van je schoolwerk je opgeleverd?
  • Hoe groot is de stapel met werk dat je had moeten doen maar eigenlijk niet gedaan hebt?
  • Welke voorbeelden heb je van anderen over het goed aanpakken van schoolwerk?
  • Waar wil je heel graag meer over weten?

hieronder zie je een voorbeeld

pfl 6 d 1 steeplechase voorbeeld

werkwijze

  • Bereid je tekening voor. Doe dit zelfstandig.
  • Neem goed de tijd om bij de vragen stil te staan (20 minuten).
  • Deel daarna je verhaal met anderen.
  • Stel elkaar vragen over het verhaal en neem daarvoor ook goed de tijd (15 minuten).

 

Verwerking in je portfolio

  • Maak een foto met je mobiel.
  • Verzend die naar je schoolemail.
  • Plak hem in je portfolio.

 Leerkracht

  • Bij deze werkvorm hebben de leerlingen A3-papier nodig.

 


 

Leerkrachten

pfl 3h 3 aHier staan extra werkvormen die klassikaal kunnen worden gebruikt.

 

Feedback vragen

Feedback vragen

In de onderstaande powerpoint leren de leerlingen hoe ze feedback moeten vragen.

--> klik hier om naar de powerpoint te gaan

Kwaliteitenspel

 kwaliteitenspel. Bijvoorbeeld bij scrum of bij havo

Doelen stellen volgens Korthage

Doelen stellen volgens Korthagen.

 

Onze ervaring is dat als leerlingen doelen stellen ze dit vaak kort en zeker niet SMART doen. Vandaar dat de werkvorm hieronder als een klassikale opdracht staat. 

--> Klik hier voor het A4-document

 

Werkwijze

  • Zorg voor genoeg afdrukken van het A4-document
  • Leg de leerlingen uit waarom ze leerdoelen stellen
  • Werk met de leerlingen blok voor blok. 
  • Laat ze na elk blok overleggen met elkaar en aanscherpen.
  • Doe de opdracht mee voor op het bord.

 

Verwerking in Portfolio

  • Laat de leerlingen foto's maken van het A4-document.
  • Laat de leerlingen de foto's sturen naar hun school-email
  • Laat de leerlingen de foto's plakken in hun portfolio