Dit ben ik - Handmethode
Voor de leerling
Bij deze opdracht ga je beschrijven wie je nu bent.
Voor deze opdracht heb je een paar vellen papier nodig.
- Pak een vel papier en schrijf bovenaan waar je nu bent. Waarschijnlijk is dat school.
- Maak m.b.v. een potlood een afdruk van je beide handen, dus zowel links als rechts.
- Teken ze naast elkaar op het vel papier.
- Schrijf op één van de handen te vijf woorden zoals je hiernaast ziet op de afbeelding (klik er op om hem groter te zien).
- Schrijf Op de andere hand bij elke vinger een antwoord op de bijhorende vraag:
- Waar ben ik goed in? (duim)
- Wat wil ik bereiken? Wat is mijn doel? (wijsvinger)
- Waar heb ik een hekel aan? (middelvinger)
- Waar ben ik trouw aan? Waar hecht ik waarde aan? (ringvinger)
- Waar wil ik nog in groeien? Waarin voel je je klein? (pink)
- Maak het volgende deel van je opdracht als op een andere plek bent, bijvoorbeeld thuis, bij vrienden, op de sportclub, bij scouting,
- Doe nu weer 2 t/m 5
- Als je weer op een andere plek bent doe je het nog een keer. Je hebt dan nu drie blaadjes met drie stel handen.
- Maak foto's en plak die in je portfolio.
- Bekijk nu je portfolio dia op twee manieren
- Welke hand vind je de grootste uitdaging? Waarom? Schrijf dat er bij.
- Welke duim (of wijsvinger, ringvinger.....) vind je de grootste uitdaging? Waarom?
- Bespreek je bevindingen met een ander (medeleerling, medehuisgenoot, sport,.....)
- Uitbreiding: laat iemand anders eens jouw hand invullen. Welke vinger valt je het meeste op?
Voor de leerkracht
Als je de korte versie wilt doen doe dan stap 1 t/m 5 + 9 + 10. Al met al zal dit zo'n 20 minuten in beslag nemen.
Bij de lange versie heb je twee momenten nodig want de leerling moet voor stap 6 t/m 8 op andere plekken zijn. Dus doe stap 1 t/m 5 in de eerste mentorles en stap 6 t/m11 in de tweede mentorles.
Deze opdracht is deels overgenomen van de site klascement.net