portfolioleren

 

Hieronder staat een opdracht voor in jouw portfolio. 

Kijk je liever naar het overzicht per jaarlaag --> klik dan hier.

Selecteer daar je eigen jaarlaag (bijv. jaarlaag 1 als je in klas 1 zit) 

  
  
Introductiedagen

staat mijn portfolio in OneDrive?

Vorig jaar heb jij al gewerkt met een portfolio. Deze heb je gemaakt in OneDrive. Check voor de zekerheid of deze er staat. Dat doe je als volgt:

  1. Ga naar OneDrive
  2. Kijk of de map "portfolio" er is. Zo niet, maak hem aan.
  3. Kijk of in die map het portfolio staat. Het is een powerpoint. Is ie er niet, maak hem dan aan.

Leerkracht, check zo nodig of het bestand er staat.

Heb ik mijn portfolio gedeeld met mijn leerkracht?

Link maken om bestand delen dat staat op OneDrive

(versie windows 11)

kijken

Wil je de handleiding zien kijk dan de video hieronder. (Is hij niet zichtbaar, klik dan hier )

 

Lees 

Hieronder zie je de handleiding geschreven staan

  • Ga naar OneDrive
  • Klik op het bestand
  • Klik op Delen
  • Je ziet dat als voorkeur aan staat: gebruiker kan bestand bewerken. Dat wil je niet.
  • Klik op het tandwieltje bovenin het scherm (dus niet op het pijltje zoals nog in de video staat)
  • Je ziet dat je kunt kiezen voor verschillende groepen. Kies mensen binnen COG.
  • Je ziet onderin het scherm dat deze mensen nog steeds kunnen bewerken. Klik op die zin onderin en kies weergeven in plaats van bewerken.
  • Druk op toepassen
  • Onderin zie je nu dat mensen binnen COG het bestand kunnen bekijken. Klik op Kopieren.
  • Je hebt nu een link gemaakt. Die kun je gebruiken, bijvoorbeeld in een mail

Link delen met school

Je hebt nu de link gemaakt. Deze moet je nog delen met school.

--> Klik hier om die link naar je portfolio te delen met school.

wie ben ik nu?

Dit ben ik - Handmethode

 

Voor de leerling

Bij deze opdracht ga je beschrijven wie je nu bent.

Voor deze opdracht heb je een paar vellen papier nodig.

pfl 6 a klascement net

  1. Pak een vel papier en schrijf bovenaan waar je nu bent. Waarschijnlijk is dat school.
  2. Maak m.b.v. een potlood een afdruk van je beide handen, dus zowel links als rechts.
  3. Teken ze naast elkaar op het vel papier.
  4. Schrijf op één van de handen te vijf woorden zoals je hiernaast ziet op de afbeelding (klik er op om hem groter te zien).
  5. Schrijf Op de andere hand bij elke vinger een antwoord op de bijhorende vraag:
    1. Waar ben ik goed in? (duim)
    2. Wat wil ik bereiken? Wat is mijn doel? (wijsvinger)
    3. Waar heb ik een hekel aan? (middelvinger)
    4. Waar ben ik trouw aan? Waar hecht ik waarde aan? (ringvinger)
    5. Waar wil ik nog in groeien? Waarin voel je je klein? (pink)
  6. Maak het volgende deel van je opdracht als op een andere plek bent, bijvoorbeeld thuis, bij vrienden, op de sportclub, bij scouting, 
  7. Doe nu weer 2 t/m 5
  8. Als je weer op een andere plek bent doe je het nog een keer. Je hebt dan nu drie blaadjes met drie stel handen.
  9. Maak foto's en plak die in je portfolio.
  10. Bekijk nu je portfolio dia op twee manieren
    1. Welke hand vind je de grootste uitdaging? Waarom? Schrijf dat er bij.
    2. Welke duim (of wijsvinger, ringvinger.....) vind je de grootste uitdaging? Waarom?
  11. Bespreek je bevindingen met een ander (medeleerling, medehuisgenoot, sport,.....)
  12. Uitbreiding: laat iemand anders eens jouw hand invullen. Welke vinger valt je het meeste op?

 

Voor de leerkracht

Als je de korte versie wilt doen doe dan stap 1 t/m 5 + 9 + 10. Al met al zal dit zo'n  20 minuten in beslag nemen.

Bij de lange versie heb je twee momenten nodig want de leerling moet voor stap 6 t/m 8 op andere plekken zijn. Dus doe stap 1 t/m 5 in de eerste mentorles en stap 6 t/m11 in de tweede mentorles.

Deze opdracht is deels overgenomen van de site klascement.net 

 

 

 

 

wat waren mijn leerdoelen eind vorig jaar?

Kijk bij je leerdoelen van periode 4 vorig jaar. Deze staan in jouw portfolio. Maak in jouw portfolio een nieuwe dia aan. Verwerk daarop de volgende gegevens:

  1. Wat waren vorig jaar mijn voornemens voor dit jaar?
  2. Wat ga ik mij daarvan nu voornemen voor deze periode en/of voor het hele jaar?
  3. Hoe ga ik dat doen? Wees zo concreet mogelijk
  4. Wie kan mij daarbij helpen?

voor de leerkracht

Hier komt informatie voor de leerkracht.