Op naar volgend jaar
Aan het einde van dit schooljaar maak jij de balans op. Daar zijn verschillende werkvormen voor. Kies er hieronder eentje uit.
Steeplechase estafette
Teken jouw eigen professionele schoolverhaal in de vorm van jouw unieke steeplechase estafette. Wie ben jij in relatie tot je school(werk)? Hoe vaar je en hoe ben je tot nu toe gevaren?
Gebruik de metaforen van de steeplechase. Waar heb jij hindernissen ervaren in je schoolloopbaan? Hoe ben je daar om/ overheen gegaan? Hoe pak je de volgende hindernis? Wat was de waterbak voor jou? Hoe ben je daarmee omgegaan? Waar ondervind/ ondervond jij hinder van bij jezelf en hoe deal je hiermee?
Wanneer heb je of had jij de wind in de rug? Op welke basis/ ondergrond ga jij het beste?
Voor wat betreft het stokje krijgen van iemand en doorgeven aan iemand (het estafettedeel): Wat krijg je mee van anderen? Aan wie zou jij het stokje graag doorgeven en waarom? Wat kan de ontvanger van het stokje leren van jou? Waar ben jij goed in en waarom denk je dat die kwaliteit de andere persoon ook zou kunnen helpen?
Let op: We willen dus geen chronologisch feitenoverzicht van je schoolloopbaan getekend zien. De getekende estafette gaat over jou! Wie ben jij in relatie tot je school(werk)?
De volgende hulpvragen kunnen daarbij handig zijn. (je hoeft deze niet allemaal te gebruiken, het beantwoorden van de vragen kan je helpen om je eigen verhaal scherp te krijgen).
- Waar ben jij vooral van?
- Waar moeten ze je niet voor vragen?
- Waar blink je in uit?
- Wat kan je echt niet?
- Met welke vragen komen klasgenoten naar je toe?
- Welke expertise (kracht) van jou wordt niet gezien?
- Welke kennis zet je regelmatig in?
- Wanneer kan je jouw kennis niet kwijt?
- Wat heeft het goed bijhouden van je schoolwerk je opgeleverd?
- Hoe groot is de stapel met werk dat je had moeten doen maar eigenlijk niet gedaan hebt?
- Welke voorbeelden heb je van anderen over het goed aanpakken van schoolwerk?
- Waar wil je heel graag meer over weten?
hieronder zie je een voorbeeld
werkwijze
- Bereid je tekening voor. Doe dit zelfstandig.
- Neem goed de tijd om bij de vragen stil te staan (20 minuten).
- Deel daarna je verhaal met anderen.
- Stel elkaar vragen over het verhaal en neem daarvoor ook goed de tijd (15 minuten).
Verwerking in je portfolio
- Maak een foto met je mobiel.
- Verzend die naar je schoolemail.
- Plak hem in je portfolio.
Leerkracht
- Bij deze werkvorm hebben de leerlingen A3-papier nodig.
Evaluatiepapier.
Wat ging goed, wat kan beter?
Bij deze opdracht schrijf je op wat je volgend jaar anders gaat doen. Volgend schooljaar kijk je weer naar wat je geschreven hebt en kun je dat voor je nieuwe leerdoelen gebruiken.
Leerkracht