portfolioleren

 

Hieronder staat een opdracht voor in jouw portfolio. 

Kijk je liever naar het overzicht per jaarlaag --> klik dan hier.

Selecteer daar je eigen jaarlaag (bijv. jaarlaag 1 als je in klas 1 zit) 

  
  
Meeloopdag

In de maand april of mei loop jij een dag mee op het werk van iemand uit jouw netwerk. Hier verwerk jij jouw ervaring in jouw portfolio.

waarom is er een meeloopdag

De meeloopdag is een onderdeel van het LOB-plan. LOB = Loopbaan Ontwikkeling Begeleiding. Hieronder leggen we uit waarom jullie die meeloopdag hebben.

Uitleg is het kort:

  • LOB is een onderdeel van jouw leren. De decaan van onze school is de persoon die hier over gaat. 
  • School + beroep = Loopbaan.
  • Daarom ga je ook al ervaring opdoen in de beroepswereld.
  • Daarom ga je de meeloopdag doen.

Uitleg in het lang:

  • In jouw leerlingboek staat een stuk over het 'waarom' van de meeloopdag.
  • --> klik hier om die tekst te lezen.

vooraf aan de meeloopdag

Voordat je de meeloopdag kunt doen zul je een aantal zaken moeten regelen. Ze staan hieronder genoemd.

  • Zoek in jouw kennissenkring iemand met wie jij een dag kunt meelopen op het werk.
  • Denk niet meteen: "die heb ik niet". Wees gerust, er is altijd wel iemand in jouw omgeving met wie het kan.
  • Vul in jouw werkboek de pagina's 'verwachtingen' in.
  • Heb je vooraf aan de dag al een kennismakingsgesprek, vul dan het formulier 'kennismakingsgesprek' in.

tijdens de meeloopdag

Waar moet je allemaal aan denken zodat je het kunt verwerken in jouw portfolio.

  • In jouw boekje zit een pagina die heet: "lees dit goed door". Dat doe je dus ;)
  • Schiet eens een foto op die dag, verzamel dingen die je krijgt.
  • Vul de pagina omschrijving werkzaamheden in
  • Laat het 'beoordelingsformulier meeloopdag' invullen.

verwerking in jouw portfolio

Lever nog niet direct na jouw meeloopdag het werkboek in bij de decaan. Je hebt deze namelijk nog nodig bij de verwerkingsopdracht die je hieronder ziet staan.

  • Vul in jouw werkboek de laatste pagina's in. Die heten: 'vragenlijst leerling' .
  • Ga naar OneDrive naar jouw portfolio
  • Maak een nieuwe dia aan en noem die Meeloopdag (en dan de datum)
  • Neem de gegevens over vanuit jouw werkboek. 
  • Dat kan nooit allemaal, dus kijk goed wat je wilt onthouden, vastleggen, van deze dag. Wat is je het meeste opgevallen, tegen gevallen, mee gevallen? Wat vond je het leukste, minst leuke? Welke collega op dat werk vond je het grappigste, welke de stomste? Wat vind je achteraf van dit werk, zou je dit later willen doen? Wat van dat werk wel, en wat van dat werk niet? (en zo kun jij vast nog wel meer vragen verzinnen)

Denk er aan dat je na deze les jouw werkboek inlevert bij de decaan.

informatie voor de leerkracht

waar je op moet letten

  • bij onderdeel waarom. 
    • In een mentorles ongeveer drie weken vooraf aan de meeloopdag.
    • Besteed aandacht aan de tekst over het 'waarom' van deze dag.
  • bij onderdeel vooraf 
  • bij onderdeel tijdens
  • bij onderdeel verwerking
    • Zorg dat de leerlingen het werkboek na de meeloopdag niet direct inleveren bij de decaan. Want in de mentorles ná de meeloopdag gaan ze aan de slag met de verwerking. Ze hebben daarvoor de vragenlijst nodig die als laatste onderdeel in het leerlingboek zit.