portfolioleren

 

Hieronder staat een opdracht voor in jouw portfolio. 

Kijk je liever naar het overzicht per jaarlaag --> klik dan hier.

Selecteer daar je eigen jaarlaag (bijv. jaarlaag 1 als je in klas 1 zit) 

  
  
Driehoeksgesprek

Dit is het gesprek tussen je ouders, jouw mentor en jijzelf. Jij bereidt dit gesprek voor en maakt er naderhand een verslag van. 

voorbereiding op het gesprek

Voorbereiding

  • Maak een nieuwe dia in je portfolio en noem die: Driehoeksgesprek. Zet er de datum bij van dit gesprek.
  • Stel jezelf de volgende vragen en beantwoord die op jouw nieuwe dia:
    • Product
      • Op welke opdracht of welke toets ben ik trots? (foto)
      • Waarom ben ik hier trots op?
    • Proces
      • Wanneer heb ik goed geleerd voor een toets?
      • Hoe kwam dit?
      • Wat heb ik precies gedaan waardoor ik het goed noem?
      • Wanneer heb ik goed samengewerkt?
      • Hoe kwam dit?
      • Wat heb ik precies gedaan waardoor ik het goed noem?
    • Kwaliteit
      • Aan welke kwaliteit van mijzelf heb ik de afgelopen periode gewerkt?
      • Wat heb ik er precies aan gedaan?
      • Hoe beoordeel ik mijzelf hierop?
    • Hulp
      • Aan wie heb ik de afgelopen periode hulp gevraagd?
      • Welke hulp heb ik gevraagd?
      • Wat heeft mij die hulp opgeleverd?
    • Vraag
      • Welke vraag heb ik aan mijn ouders voor dit driehoeksgesprek?
      • Welke vraag heb ik aan mijn mentor voor dit driehoeksgesprek?

Als al het bovenstaande niet op één dia past maak er dan twee.

gesprek zelf

Het gesprek zelf

Bij dit driehoeksgesprek heb jij de leiding. Bedenk dat zo'n gesprek vaak maar 10 minuten duurt. Bereid je dus goed voor.

  • Tijdens het gesprek toon jij de dia's uit jouw portfolio die je hebt voorbereid.
  • Stel vragen aan jouw mentor en aan jouw ouders
  • Maak aantekeningen tijdens het gesprek of vraag één van de anderen om dit te doen.

verwerking gesprek

pfl_o_1-1-d_vorm.pngverwerking van het gesprek

Hier ga je het gesprek verwerken in jouw portfolio

  • Maak een nieuwe dia aan in jouw portfolio
  • Je schrijft daarop een brief (invoegen - vorm - vierkant of brief of kies iets leuks)
  • Die brief schrijf je aan jouw mentor en aan jouw ouders.
  • Verwerk je aanteningen die je hebt gemaakt tijdens het gesprek zelf. Zet er in wat je gaat aanpakken, hoe je dit gaat doen, wie je daarbij nodig hebt.
  • Stuur ten slotte de tekst van de brief via email aan jouw ouders en je mentor. 

voor de leerkracht

eigenaarschap
Bij het driehoeksgesprek heeft de leerling de leiding. Het is de leerling die eigenaar is van het eigen leren. Dat gaat niet vanzelf, daar moeten wij hen bij helpen. Daarvoor gebruiken we dit portfolio.

tijdpad
Dit hele proces van driehoeksgesprek duurt zo'n drie weken. Hieronder zie je het tijdpad

  • week vooraf aan het driehoeksgesprek:  
    • geef ruimte in jouw mentorles aan de voorbereiding (ongeveer half uur)
    • Leg eerst uit wat de bedoeling is van het hele proces driehoeksgesprek.
    • Maak daarna duidelijk wat de leerlingen nu moeten doen (namelijk de voorbereiding)
    • De leerlingen werken eerst individueel.
    • Laat de leerlingen twee aan twee elkaars dia beoordelen
    • Heb je nog meer tijd dan kunnen ze in viertallen het gesprek oefenen (presenteren aan elkaar)
  • week van het oudergesprek:
    • dit gaat buiten jouw mentorles om.
    • Het zijn de individuele gesprekken die op school of online plaatsvinden. 
  • week na het driehoeksgesprek:
    • Geef ruimte in jouw mentorles aan de verwerking (ongeveer half uur)
    • Leg uit dat de leerling het gesprek gaat vastleggen in het portfolio
    • De leerlingen werken eerst individueel.
    • Laat daarna de leerlingen in tweetallen elkaars werk beoordelen. De vraag daarbij is: is het SMART genoeg?
    • De leerling stuurt tot slot een email aan jou en de ouders.