Vraag het de deskundige

Hybride werkvorm voor als de docent thuis zit en de klas op school. We noemen deze werkvorm: vraag het de deskundige.

Dit kun je vanuit verschillende kanten bekijken: technisch, didactisch, pedagogisch en energie. We behandelen ze hieronder.

Technisch:

  • De docent is thuis, in de klas op school is een onderwijsassistent of stagiair. We noemen deze laatste de ondersteuner (m/v).
  • Minimaal de docent en de ondersteuner zijn verbonden via teams.
  • De laptop van de ondersteuner is verbonden met de beamer. De laptop staat onder het scherm, met de camera richting de klas. Zo kan de docent vanuit thuis meekijken in de klas.
  • Als het stoort gaat de microfoon van de ondersteuner uit.
  • De docent kan de klas altijd in beeld houden door deze vast te pinnen: ga met je muis over het schermpje van de ondersteuner (de klas in beeld), klik rechts en dan pin.
  • Zo nodig maken de leerlingen gebruik van hun laptop of smartphone.

Didactisch:

  • Dit model van hybride onderwijs wordt ook wel gebruikt bij hoorcolleges die in meerdere zalen plaatsvinden. Het leent zich dus goed voor een monoloog. Maar er kan meer mee. Ik maak wel eens gebruik van informatiefilmpjes die ik in de les laat zien. Ik ben dan als docent aan het woord in de film.
  • De docent thuis maakt gebruik van een digitale presentatie. Dit kan PowerPoint zijn of LessonUp, Prezi., etc
  • Zeker bij het gebruik van LessonUp kan de docent thuis feedback vragen. Bij PowerPoint kan dit d.m.v. Kahoot of Forms, beiden te gebruiken binnen Teams.
  • Wissel de online uitleg af met individuele en groepsopdrachten.
  • Tijdens die individuele- en groepsopdrachten ben je niet in beeld. De leerlingen zijn aan het werk en hebben je niet nodig. (of via chat)
  • Alternatief is dat je deze momenten (dat leerlingen zelf bezig zijn) gebruikt voor verlengde instructie (via Teams) aan één leerling.

Pedagogisch:

  • De docent thuis is de regisseur (m/v) van de les. Het lesplan moet voorhanden zijn bij de ondersteuner.
  • Het lesplan moet zodanig zijn opgebouwd dat de ondersteuner de docent kan positioneren als deskundige, ‘grootheid’. De docent wordt als er als het ware bij gehaald. (“we gaan dit eens even vragen aan de deskundige”.)
  • De ondersteuner houdt orde in de les.
  • Krijgt één leerling verlengde instructie (zie hierboven) zet deze dan aan het werk in een hoek van de klas of op de gang. Want deze leerling is aan het praten.

hybride docent thuis 1

Energie

  • Met energie bedoel ik waar het centrum van de groep ligt. Waar gebeurt het. Zie plaatje hierboven
  • Het centrum van de energie ligt in de klas, dus in de cirkel met poppetjes.
  • In het linker plaatje probeert de docent thuis de energie te leggen tussen hem/haar en de klas. Dat gaat niet lukken.
  • In het rechter plaatje weet de docent thuis dat de energie in de klas ligt, in de groep, waar de leerlingen ook op elkaar reageren. Hij/Zij zal dat gebruiken en vanuit de eigen positie, buiten de groep, een toevoeging bieden aan de les.
  • Bij energie kun je ook denken aan Sloter, de vijf rollen van de docent. Je vraagt je dan af bij deze hybride les: wie heeft welke rol?