Tips bij online lesgeven in coronatijd

Beste collega, op deze pagina zie je een overzicht van allemaal tips die je kunt gebruiken bij jouw online lesgeven. Toch wel handig in deze corona tijd.

Heb ik alles?
Voordat je kunt starten met lesgeven moet je eerst teams instellen. Daarom eerst een checklist

Digitale didactiek
De tips zijn geordend via het 5-stappenmodel. We zullen binnenkort uitleggen wat we hier precies onder verstaan. 

Digitale pedagogiek
Naast lesinhoud is het belangrijk om het welbevinden in de gaten te houden van onze leerlingen. Ook hier hebben we tips voor. Je vindt ze onderin de pagina onder het kopje digitale pedagogiek. Je vindt hier ook wat voorbeelden wat je kan doen, bijvoorbeeld in je mentorles.

 

Heb ik alles?

Wat moet ik allemaal instellen in teams voordat ik kan lesgeven? Hier is een kleine checklist. Zoek je meer achtergrondinformatie kijk dan op de pagina van ms-teams - docent 

  • Ik heb voor elke klas een nieuwe Teams aangemaakt
    Tip: noem hem op de volgende manier klas  - vak - jaar. Voorbeeld VH1G - LB - 2122

  • Ik heb bij elke Teams een klas gekoppeld.
    Tip: kijk op de pagina ms-teams - docent  hoe je leerlingen kunt koppelen of een clusterklas.

  • Ik heb zo nodig een collega gekoppeld aan deze teams

  • Ik heb zo nodig kanalen aangemaakt binnen die teams zodat leerlingen in groepen kunnen werken

  • Ik heb een vergadering aangemaakt voor de volgende les.

 

Digitale didactiek

Hieronder zie je allemaal tips staan. ze zijn geordend volgens het 5-stappenmodel. Je wordt vaak doorgestuurd naar onze Teams: online docentenkamer.

--> kijk hiernaast voor een handige pdf met de 5 stappen


Verder zijn er op internet veel tips te vinden. Marije heeft de website onderwijs-op-afstand bekeken. Wil jij ook kijken? --> klik hier voor de link.

 

Pocket didactiek

Een leuke app voor op jouw smartphone is Pocket didactiek. Het bied je allerlei didactische tips in een handig overzicht. Snel, overzichtelijk en goed toepasbaar. Voor €7,99 weet je alles. Je vindt de app in de play store.

 

1. Start met leerdoelen

Wat wil je dat leerlingen deze les kennen, kunnen, doen?

 

Ik heb behoefte aan....
Ludwina werkt in haar les Frans met een 'startticket'. Zij heeft een vraag gemaakt in mentimeter naar behoefte, naar aanleiding van de vorige les. Waar heb jij, na de vorige les, behoefte aan in deze les? Wil je meer uitleg, zelf werken, samen werken? Leerlingen kunnen in mentimeter aangeven wat ze willen. Ludwina heeft direct overzicht.

 

Waar hoop jij op?
Tatiana begint haar les over hoop met een padlet. De leerlingen mogen er anoniem op schrijven waar zij dit jaar op hopen. Terwijl de berichten voorbij flitsen op het scherm geeft zij er goedkeurende opmerkingen bij. Een paar berichten: "Dat ik opa en oma weer zie", "dat ik dit jaar toch over ga ondanks corona". 

 

Forms als differentiatiemiddel
Marije start de les met een forms met wat vragen over het huiswerk. Daarmee kan ze ook zien of er leerlingen zijn die sneller doorkunnen (ze kennen het al, mogen verder)

 

2. Hoe ga je evaluaren

Summatief, formatief, proces?

Werkvormen evalueren
Willem zegt hierbij: Een simpele en leuke werkvorm die ik gebruik om af te ronden is dat ik leerlingen een afbeelding laat kiezen die weergeeft hoe ze hebben gewerkt tijdens de les, --> Klik hier voor het pdf-document (sharepoint)

 

Exit tickets
Sluit je les af met een exit ticket. --> klik hier om er meer over te lezen. Maar, wie maakt daar gebruik van? En wat zijn jouw tips? Mail Willem of Richard

 

Forms als meetinstrument
Een tip van Willem en Ludwina. Wil aan het begin, tijdens of aan het einde van de les inzicht krijgen in wat de leerlingen geleerd hebben, of waar je nog extra aandacht aan wil geven tijdens de les, dan kun daar heel mooi Forms voor gebruiken. --> klik hier om naar het document te gaan.

 

Terugkijken met insights
Willem zegt: "Wil je na de les inzicht krijgen in de mate van betrokkenheid van leerlingen tijdens de online les, dan is Insights een handige aanvulling hiervoor." --> Klik hier om naar het document te gaan.

 

 

3. Denk in leeractiviteiten

 

Spreekopdracht
Een tip van een docent van Het Perron
Mijn klassen moeten binnenkort een spreekopdracht doen. Nu wil ik ze dit online laten doen en ze dit op laten nemen. De video kunnen ze dan via teams inleveren. Ik verdeel ze in kanalen in Teams. De ene leerling doet eerst een proef-spreekopdracht, de anderen geven feedback. Pas daarna nemen ze het op. De volgende les is een andere leerling aan de beurt.

 

Huiswerkkamers
Een docent op een andere school verdeelt de leerlingen in breakoutrooms om samen huiswerk te maken en te controleren. 

 

 

4. Zoek een goede mix

Met mix bedoelen we: synchroon/asynchroon, online/offline, alleen/samen, papier/digitaal, docent-feedback/peer-feedback/eigen-feedback.

 

Classkick
Sirvan gebruikt dit programma in haar lessen. Elke leerling heeft dan een eigen online 'schrift' en Sirvan kan meekijken. Ze kan zien waar leerlingen snel verder kunnen en waar ze vastlopen. (https://classkick.com/

 

5. Gebruik leerversterkers

Samenwerkend leren
Willem zegt: "Ik werk veel met kanalen in Teams. Daarin kunnen groepjes leerlingen werken".
(Ludwina zegt: "Ik laat de leerlingen spreekvaardigheid oefenen in de kanalen")
--> klik hier voor het word-document van Willem.