Extra Leerling + Leerkrachten

 

Leerlingen

pfl 3h 2 aHier staan extra werkvormen die je op verschillende momenten kunt gebruiken.

Persoonlijk moodboard

Persoonlijk moodboard

Je gaat nu aan de slag met het maken van een persoonlijk moodboard. Dit is een bord/ plaat/ collage die eigenlijk een verzameling van inspiratie laat zien van een bepaald thema dat leeft bij jou. Je kan hierbij inspirerende quotes gebruiken, plaatjes, foto’s, tekeningen en ga zo maar door. Alles wat beeldend en inspirerend jouw verhaal vertelt.

Jouw moodboard gaat over 3 dingen:

  1. Waar droom je van? Wat wil je bereiken?
  2. Waar ben je goed in? Wat zijn echte kwaliteiten van jou? Je kan hierbij denken aan goed luisteren, doorzetten als iets tegenzit, dansen, Duits, alleen werken, of juist goed samenwerken etc.
  3. Wat vind je leuk? Bijvoorbeeld sporten, vogels spotten, reizen, shoppen, kleding advies geven enzovoorts

Zo’n moodboard kan je maken door middel van knippen en plakken van plaatjes uit folders en foto’s in combinatie met het schrijven en tekenen op een fysiek blad. Je kan er ook voor kiezen om een digitaal moodboard te maken. Dit werkt heel gemakkelijk via gratis accounts van Pinterest of Canva. Hier staan talloze sjablonen die je als basis kan gebruiken.

Hieronder zie je een voorbeeld

pfl-6-a-3_moodboard_voorbeeld.png

Verwerken in portfolio

Zo'n moodboard kun je heel goed plakken in je portfolio. Dat doe je als volgt:

  • Maak een printscreen van jouw moodboard. Dit doe je door op het knopje PrtScn te drukken. Dit zit vaak rechts bovenin je toetsenbord.
  • Ga naar je portfolio op OneDrive
  • Maak een nieuwe dia aan
  • Druk op Ctrl-V (of rechter muisknop en dan plakken). Daarmee plak je jouw moodboard in jouw dia.
  • Wil je hem nog wat bijsnijden, dubbelklik dan op op de afbeelding. 
  • Er verschijnen zwarte schuifjes aan de randen. Deze kun je bewegen en daarmee een stukje van de afbeelding afknippen.

Veel plezier met de opdracht!


Leerkracht

Laat de leerlingen in drie- of viertallen hun moodboard aan elkaar uitleggen. Kies voor:

  • Horizontaal: elke leerling legt steeds deel één uit. Daarna legt elke leerling steeds deel twee uit. enz.
  • Verticaal: De eerste leerling legt het hele moodboard uit. Daarna de tweede leerling, enz.

 

 

Drie-stappen-verhaal

Drie-stappen-verhaal

Beschrijf in een drie-stappen-verhaal je eigen persoonlijke geschiedenis.

Stap 1
Open een Word-document in OneDrive. Geef daarin antwoord op de volgende vragen: Wat is nou jouw persoonlijke verhaal? Hoe zie jij jezelf? Hoe heeft het leven je gevormd? Welke belangrijke boodschappen heb jij meegekregen in je leven en van wie? Welke normen en waarden zijn heel belangrijk voor jou? Van welke persoon heb je ontzettend veel geleerd en waarom? Tegen wie kijk je op?

Stap 2
Probeer de vragen eens te beantwoorden en te bedenken waarom dit zo belangrijk voor je is. Waarom zorgt dit ervoor dat je soms op een bepaalde manier dingen aanpakt of dat je soms op een bepaalde manier kan reageren naar mensen? Wat betekent dat voor je?

Stap 3
Sluit het verhaal af met een of twee zinnen die antwoord geven op de vraag: Waar ga jij een paar stappen harder van lopen? Wanneer kom jij blij thuis en denk je bij jezelf: Hier doe ik het allemaal voor! Hier word ik blij van! Als je deze vragen in woorden hebt beantwoord zoek je er een beeld/ afbeelding bij dat dit gevoel weergeeft voor jou. Plak de afbeelding in jouw word-document.

Hulpvragen
De volgende hulpvragen kunnen je helpen in het scherp krijgen van je eigen verhaal (je hoeft ze dus niet allemaal te beantwoorden, gebruik de vragen ter ondersteuning en inspiratie):

  • Wat ontroert/ raakt je?
  • Wat irriteert je?
  • Wat wordt je opgelegd?
  • Waar wil je meteen vanaf?
  • Wat wil je echt niet kwijt?
  • Waarvoor voel jij je verantwoordelijk?
  • Wat zorgt ervoor dat je aan de gang gaat?
  • Wat zijn voor jou belangrijke waarden?
  • Van wie heb je die meegekregen?
  • Wanneer botsen jouw waarden met je omgeving?
  • In welke groep voel jij je thuis?
  • Welke groepen vermijd je?
  • Wat laat je juist wel en wat juist niet zien aan anderen?
  • Wanneer je iets verborgen houdt, waarom doe je dat dan?
  • Met wie wil je jezelf identificeren? En met wie juist niet?

Besef dat dit jouw persoonlijk verhaal is en dat het je helpt om meer inzicht in jezelf te krijgen. Een betere kijk op waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Het delen van dit verhaal met je mentor kan jullie helpen om samen betere oplossingen te verzinnen voor dingen waar je tegenaan loopt. Wat je in jouw verhaal deelt met je mentor blijft natuurlijk vertrouwelijk.

Verwerking in jouw portfolio

Je kunt natuurlijk het hele word-document opnemen in jouw portfolio, maar als er dingen in staan die té persoonlijk zijn kun je die er beter uit laten. Verwijs dan voor jezelf in jouw portfolio naar jouw word-document. Maak een samenvatting van al het andere en verwerk


Leerkracht

Deze werkvorm kan ook gebruikt worden als voorbereiding op een coachgesprek

 

Steeplechase estafette

Steeplechase estafette

Teken jouw eigen professionele schoolverhaal in de vorm van jouw unieke steeplechase estafette. Wie ben jij in relatie tot je school(werk)? Hoe vaar je en hoe ben je tot nu toe gevaren?

Gebruik de metaforen van de steeplechase. Waar heb jij hindernissen ervaren in je schoolloopbaan? Hoe ben je daar om/ overheen gegaan? Hoe pak je de volgende hindernis? Wat was de waterbak voor jou? Hoe ben je daarmee omgegaan? Waar ondervind/ ondervond jij hinder van bij jezelf en hoe deal je hiermee?

Wanneer heb je of had jij de wind in de rug? Op welke basis/ ondergrond ga jij het beste?

Voor wat betreft het stokje krijgen van iemand en doorgeven aan iemand (het estafettedeel): Wat krijg je mee van anderen? Aan wie zou jij het stokje graag doorgeven en waarom? Wat kan de ontvanger van het stokje leren van jou? Waar ben jij goed in en waarom denk je dat die kwaliteit de andere persoon ook zou kunnen helpen?

Let op: We willen dus geen chronologisch feitenoverzicht van je schoolloopbaan getekend zien. De getekende estafette gaat over jou! Wie ben jij in relatie tot je school(werk)?

De volgende hulpvragen kunnen daarbij handig zijn. (je hoeft deze niet allemaal te gebruiken, het beantwoorden van de vragen kan je helpen om je eigen verhaal scherp te krijgen).

  • Waar ben jij vooral van?
  • Waar moeten ze je niet voor vragen?
  • Waar blink je in uit?
  • Wat kan je echt niet?
  • Met welke vragen komen klasgenoten naar je toe?
  • Welke expertise (kracht) van jou wordt niet gezien?
  • Welke kennis zet je regelmatig in?
  • Wanneer kan je jouw kennis niet kwijt?
  • Wat heeft het goed bijhouden van je schoolwerk je opgeleverd?
  • Hoe groot is de stapel met werk dat je had moeten doen maar eigenlijk niet gedaan hebt?
  • Welke voorbeelden heb je van anderen over het goed aanpakken van schoolwerk?
  • Waar wil je heel graag meer over weten?

hieronder zie je een voorbeeld

pfl 6 d 1 steeplechase voorbeeld

werkwijze

  • Bereid je tekening voor. Doe dit zelfstandig.
  • Neem goed de tijd om bij de vragen stil te staan (20 minuten).
  • Deel daarna je verhaal met anderen.
  • Stel elkaar vragen over het verhaal en neem daarvoor ook goed de tijd (15 minuten).

 

Verwerking in je portfolio

  • Maak een foto met je mobiel.
  • Verzend die naar je schoolemail.
  • Plak hem in je portfolio.

 Leerkracht

  • Bij deze werkvorm hebben de leerlingen A3-papier nodig.

 


 

Leerkrachten

pfl 3h 3 aHier staan extra werkvormen die klassikaal kunnen worden gebruikt.

 

Feedback vragen

Feedback vragen

In de onderstaande powerpoint leren de leerlingen hoe ze feedback moeten vragen.

--> klik hier om naar de powerpoint te gaan

Kwaliteitenspel

 kwaliteitenspel. Bijvoorbeeld bij scrum of bij havo

Doelen stellen volgens Korthage

Doelen stellen volgens Korthagen.

 

Onze ervaring is dat als leerlingen doelen stellen ze dit vaak kort en zeker niet SMART doen. Vandaar dat de werkvorm hieronder als een klassikale opdracht staat. 

--> Klik hier voor het A4-document

 

Werkwijze

  • Zorg voor genoeg afdrukken van het A4-document
  • Leg de leerlingen uit waarom ze leerdoelen stellen
  • Werk met de leerlingen blok voor blok. 
  • Laat ze na elk blok overleggen met elkaar en aanscherpen.
  • Doe de opdracht mee voor op het bord.

 

Verwerking in Portfolio

  • Laat de leerlingen foto's maken van het A4-document.
  • Laat de leerlingen de foto's sturen naar hun school-email
  • Laat de leerlingen de foto's plakken in hun portfolio